Back to top

Privatmegleren: Alt du må vite

 

Estimert lesetid:

Hva bør du vite om Privatmegleren? Privatmegleren er et av landets allers største eiendomsmeglerfirma, både i omsetning og i antall kontorer. Målsettingen deres er å sørge for at boligen din blir solgt for en så høy pris som mulig og å yte kyndig hjelp med salget. I denne guiden får du vite om mer både om Privatmegleren og hva du bør tenke på før, under og etter et boligsalg. Hva skiller denne meglerkjeden fra andre eiendomsmeglere i Norge? Vi gir deg gode råd, slik at du er sikret en lønnsom og trygg prosess, og vet hva du skal spørre om når du oppsøker meglerkontoret. Her forteller vi deg alt du trenger å vite om Privatmegleren.

Få tilbud fra dyktige eiendomsmeglere

Det tar kun ett minutt og er helt uforpliktende

Start her

1. Hvem er Privatmegleren?

Privatmegleren er, per 2021, landets tredje største og raskest voksende meglerhus. De opererer innenfor alle segmenter og boligmarkeder, og er like aktuelle enten du skal selge eller kjøpe villa, leilighet, hytte eller næringseiendom.

Det er likevel én ting som gjør at Privatmegleren skiller seg litt ut blant de mange eiendomsmeglerne som finnes i Norge. De har nemlig spisset seg inn mot den mer eksklusive delen av boligmarkedet og står for en stor andel av omsetningen av dyrere eiendommer og nybygg - i både urbane og landlige strøk.

De 70 kontorene deres, som dekker alle hjørner av Norge, er organisert etter franchise-prinsippet. Hver filial drives av meglere som har lang fartstid i bransjen, høy kompetanse og ikke minst gode lokalkunnskaper. En forutsetning for å nå målet de jobber mot: Å selge din bolig til en så høy pris som mulig.

Som en av landets ledende aktører innen eiendom er Privatmegleren opptatt av at både selger og kjøper skal ha en god opplevelse. Høyt faglig nivå og utstrakt bruk av ny teknologi er derfor noe som er i fokus. Privatmegleren har for eksempel enerett til KLiKK. Dette er et annonseringsverktøy og app som ved smarte algoritmer sørger for å nå ut til de boligkjøperne som er de mest interessante for din bolig.

I tillegg benytter Privatmegleren appen Mitt Boligsalg som guider deg gjennom hele salgsprosessen. Det vil si at du til enhver tid har full oversikt over alle bilder, annonser, dokumenter og annet som inngår i salgsprosessen, inkludert budrunden i sanntid.

Privatmegleren eies av Nordea. Hvis du er usikker på valg av megler, anbefaler vi alltid at du leser vår artikkel om hvordan du velger riktig megler, samt at du benytter Forbrukerrådets sjekkliste for valg av megler.

Privatmegleren tilbyr blant annet følgende tjenester:

  • Megling av nye og brukte hus, leiligheter og fritidseiendommer
  • Megling av næringseiendom
  • Verdivurdering av eiendom
  • Utarbeidelse av markeds- og salgsstrategi
  • Tilrettelegging og gjennomføring av visninger
  • Anbefaling av boligstylist
  • Profesjonell fotografering av eiendommen
  • Fremstilling av markedsmateriell og prospekt
  • Annonsering av eiendommen online og på papir
  • Planlegging og gjennomføring  av visninger
  • Arrangere budrunde
  • Innhenting av dokumentasjon og dokumenter fra offentlige etater
  • Tinglysning av transaksjonen og signering av salgsavtale
  • Oppgjøret mellom kjøper og selger
  • Annonseringsverktøyet KLiKK og appen Mitt Boligsalg
  • Bistand til praktiske og logistiske ting som flytting, vask, lagertjenester, alarm, flytteforsikring med mere.


Mer om ulike eiendomsmeglere i Norge:

1.1. Hvordan velger jeg megler?
1.2. Kan jeg selge uten megler?
1.3. Alt du bør vite om meglerhonorar
Ønsker du hjelp fra megler? Få tilbud på jobben her.

2. Hvor mye koster det å benytte Privatmegleren?

Prisen på meglertjenester kan variere relativt mye ut fra aktiviteten i markedet, tilgangen på objekter og konkurransesituasjonen på stedet du bor. Det beste du kan gjøre er derfor å kontakte ditt nærmeste meglerhus for å få et pristilbud. 

Privatmegleren gir deg valget mellom to alternative betalingsmodeller: 

  • Provisjonsbasert - megleren får en prosentandel av salgssummen
  • Timepris - du betaler megleren en fast pris per time

Vanligvis utgjør provisjonen 1,25 - 3 prosent av det som blir den endelige salgsprisen for boligen med en minstepris på ca 40.000 kr. Hvis du heller vil betale timepris ligger denne vanligvis mellom 1.800 og 2.000 kr.  

Kostnaden ved å selge bolig vil variere ut fra eiendommens prisklasse og hva slags type bolig det dreier seg om. Har du en bolig som er tung å selge vil det kunne medføre mange arbeidstimer for megleren og tilsvarende høye kostnader for deg. 

Velger du provisjon - slik det store flertallet gjør - vil det bli mer kostbart å selge boligen jo dyrere den er. En bolig som selges for 8 millioner er dobbelt så dyr å selge som en bolig til 4 millioner -  under ellers like forutsetninger. 

En av fordelene med provisjonssalg er at megleren har et kraftig insentiv for å gjøre en god jobb og oppnå en høy pris - dere har med andre ord en felles interesse. Det betyr selvsagt ikke at en megler som tar timebetalt ikke vil gjøre en god jobb eller vil kunne oppnå en høy pris, men insentivet er altså fakturerbare timer og ikke salgsprisen.  

I tillegg til provisjonen - som er den største kostnadsposten - må du også betale for innhenting av informasjon fra kommunen, tinglysning av salget kartverket, markedsføring, transaksjonsgebyr og eventuelt eierskifteforsikring. Et boligsalg i Norge i 2021 koster i snitt i overkant av 100.000 kroner.

Priser hos Privatmegleren

Her følger en prisoversikt som viser de ulike postene ved et boligsalg gjennom Privatmegleren. Vi gjør oppmerksom på at alle disse prisene er veiledende og ikke nødvendigvis 100% oppdaterte, og at variasjon uansett vil forekomme. For å få nøyaktige priser må du kontakte ditt lokale meglerkontor.

Meglerens vederlag:

Provision: Mellom 1,25 og 3,1% av salgssummen.  

Grunnhonorar: Fastbeløp ca 15.000 kr. Beløpet dekker meglerens kostnader vedrørende tilrettelegging og gjennomføring av salget og betales uavhengig av provisjonen.   

Oppgjørshonorar: ca 7.000 kr

Visning: 2.500 kr per visning

Gebyr til Kartverktet: 950 kr

Annonsering på nett: 5.500 kr

Innhenting av opplysninger fra kommunen: 1.500 kr

Kostnader til forretningsfører: 4.000 kr

Markedsføring:

Annonsering i lokalavis: Varierer / avtales i hvert enkelt tilfelle

Annonsepakke nett: Faste annonsepakker av ulikt omfang, avtales meg megler

Produksjon av prospekt: 5.500 kr (for 30 stk.)

Taksering:

Boligsalgsrapport, kategori 1: Avhenger av takstmann

Takst: Avhenger av takstmann

Presentasjon av bolig:

Fotografering: Avhenger av fotograf. Bruk av dronefoto eller video kommer i tillegg til vanlig fotografering. 

Stylist: Boligstylist kan formidles via megler. Prisene varierer

 

Direkte utlegg:

Tinglysning av salg: ca 400 -1.100 kr  

Notering av urådighet (aksjebolig): Varierer

Tilleggskostnader for sameier/bolig-AS og borettslag:

Eierskiftegebyr: 0 - 5.000 kr

Innhenting av opplysninger fra forretningsfører: 0 - 5.000 kr

 

Timepris:

Estimert tidsbruk via PrivatMegleren er rundt 60 timer for en gjennomsnittlig bolig. Prisen ligger på ca 1.800 kr per påbegynt time. Tidsbruken fordeler seg omtrent slik:

  • Forberedelser og planlegging av salg: 11 timer
  • Markedsføring med mere: 11 timer
  • Visninger: 10 timer
  • Oppfølging av interessenter: 6,5 timer
  • Budrunde og behandling av bud: 10,5 timer
  • Kontrakt og annet papirarbeid: 4,0 timer
  • Oppgjør og overtakelse med mer: 6,0 timer


Grep som hjelper deg med å spare penger

Meglertjenester kan ved første øyekast virke svært kostbart. Det er derfor viktig å huske hva du faktisk betaler for: Profesjonelle tjenester som skal sørge for ikke bare alt det formelle og juridiske eller den praktiske gjennomføringen, men for at du får en så høy pris som mulig. Og i det perspektivet er det like hensiktsmessig å se pengene du bruker på en megler som en investering som en utgift. En dyktig og erfaren megler kan gjøre at du får en langt høyere pris for eiendommen enn hvis du selv skulle stått for salget. 

Når det er sagt, så finnes det måter å spare penger på uten at det nødvendigvis får et negativt utslag for salgsprisen. Mange som velger å selge bolig selv kjøper seg hjelp til deler av prosessen som de kjenner seg usikre på. Det finnes i dag en rekke tjenester på nettet for deg som vurderer å stå for hele eller deler av salgsjobben.

Du kan også bruke megler til deler av jobben. For eksempel kan selv stå for visninger og markedsføring, men få en megler til å ta hånd om oppgjøret og de delene av prosessen som krever at man har oversikt over jussen. Du kan da spare penger og samtidig føle deg trygg på at salget foregår innenfor alle lover og regler.

Andre sparetips

  • Sammenlign flere meglere. Se på priser på tjenestene og hvilke priser de oppnår på lignende boliger i ditt nabolag.
  • Innhent flere verdivurderinger. Inviter flere meglere til å gjøre en verdivurdering av eiendommen din.
  • Forhandle pris med megleren. Har du en eiendom som er attraktiv i markedet så er du i en god posisjon til å presse prisen ned.
  • Velg en lokal megler. Lokale meglere kjenner området best og kan gjøre gode vurderinger. Du unngår også å måtte dekke meglerens reiseutgifter.


Mer om meglerkostnader og utgiftsposter:

2.2. Priser på meglertjenester generelt
2.3. Hvordan verdivurdering foregår
2.4. Hva koster egentlig en verdivurdering?

3. Nyttige begreper

Kjøp og salg av bolig er noe de fleste av oss kun gjør noen få ganger i løpet av livet og med års mellomrom. Det kan derfor være greit å friske opp kunnskaper og begreper. Her en noen sentrale begreper du møter på i forbindelse med kjøp og salg av eiendom. 

Bruttoareal (BTA): Boligens areal med ytterveggene inkludert 

Bruksareal (BRA): Bruttoareal minus ytterveggenes areal. BRA er summen av internt bruksareal (både oppholdsrom og lagerrom), eksternt bruksareal og innglassede balkonger.

Forkjøpsrett: Retten til å tre inn i et boligkjøp ved den prisen og betingelsene som ble avtalt med den vinnende budgiveren. Gjelder som regel borettslag, boligbyggelag og sameier. 

Prisantydning: Prisen megler og selger antar er boligen vil gå for. Prisantydningen trenger ikke være like verdivurderingen.

E-takst: E-takst er et standardisert nettbasert verktøy for verdivurdering. Hensikten er å sikre at alle boliger etter de samme standarder og premisser slik at verdivurderingen blir så presis som mulig.

Borettslagsleilighet: Har du leilighet i borettslag eier du en andel i borettslaget som eier hele eiendommen. Som andelseier får du borett og eventuelt også boplikt.  

Selveier: Eier du boligen selv, har du stor råderett over eiendommen, men også en rekke plikter. Du er for eksempel ansvarlig for å betale alle kommunale avgifter og forsikringer. Vedlikehold må du også sørge og bekoste selv.

Reklamasjon: Hvis du ønsker å reklamere på en bolig du har kjøpt, for eksempel hvis du har oppdaget større feil eller mangler, skal det skje skriftlig til selgeren eller til selgerens eierskifteforsikringsselskap. 

Tilstandsrapport / boligsalgsrapport: En boligsalgsrapport er den mest utbredte varianten av tilstandsrapport og lages av en Takstmann etter befaring av eiendommen. Rapporten er en vurdering  av boligens byggtekniske / fysiske tilstand og inkluderer vurderinger av brannsikkerhet og boligens elektriske anlegget.

Boligkjøperforsikring: En forsikring som kan gi deg bistand hvis du skulle finne feil eller mangler ved boligen. Forsikringen dekker eventuelle rettslige kostnader, men ikke selve utbedringen av feil.

Provisjon: Dette er meglerens honorar, som gjerne ligger mellom 1,5 og 3,6% av salgspris.

Oppstartsgebyr: Et gebyr megleren krever for å påta seg salgsoppdraget og ligger typisk på ca 15.000 kr.  

Oppgjørshonorar: Det det koster å gjennomfør selve pengeoppgjøret mellom kjøper og selger.

Mer om nyttige begreper knyttet til meglere:

3.1. Hva koster det å bruke takstmann?
3.3. Alt du bør vite om boligsalgsrapporten
3.4. Alt du bør vite om tilstandsrapporten
Ønsker du hjelp fra megler? Få tilbud på jobben her.

4. Hvordan lykkes med boligsalget

Velger du en anerkjent megler som Privatmegleren, har du gode forutsetninger for å gjøre et vellykket salg og oppnå en god pris. Privatmegleren legger nemlig stor vekt på at alle meglerne skal holde høyt faglig nivå og ha god lokalkunnskap. Bare hvis dette er på plass kan man sette en riktig pris - altså en pris som er høy, men oppnåelig - og kunne få inn de rette interessentene på visning.  

Det er også en kjensgjerning at det store flertallet av boligkjøpere er opptatt av trygghet og derfor er langt mer skeptisk til å kjøpe bolig av private selgere enn via et meglerhus. Privatmegleren er en merkevare med høy gjenkjennelighet og et godt renommé.

Men selv om du velger å selge ved hjelp av megler, er det ikke slik at du kan overlate absolutt alt til megleren, i alle fall ikke hvis du vil maksimere dine sjanser for å gjøre et godt salg. Litt egeninnsats kan ha stor betydning for hvordan salget til slutt går.

For eksempel kan det være en god investering å hyre en boligstylist eller en konsulent i noen timer. Du kan da få et mer objektivt blikk utenfra, noen som kan se boligen din gjennom øynene til potensielle kjøpere. Er det rom som enkelt kan friskes opp med et strøk maling, er det gjenstander som bør ryddes bort, møbler som bør byttes ut til visningen og så videre.

Det kan også lønne seg å gjøre en innsats på uteområdene hvis du for eksempel har en enebolig eller et rekkehus. Kanskje bør du luke i bed, spyle bort mose fra oppkjørselen eller bytte ut den slitte dørmatten? Det trenger ikke alltid dreie seg om store eller dyre grep.

Andre praktiske tips i forbindelse med visning:

  • Bruk nettverket ditt i nabolaget til å informere i forkant
  • Legg ut annonsen i sosiale medier
  • Sørg for at boligen er ren og luft godt i alle rom
  • Rydd unna alt rot og personlige eiendeler, kjøleskapsmagneter, leker, bilder osv
  • Sørg for å slippe lyset inn i boligen - trekk opp persienner og gardiner
  • Tenn lys og fyr opp i peisen
  • Bytt lyspærer som ikke virker
  • Fiks småfeil, fest løse ledninger, få på manglende lister og så videre
  • Bestem deg for en fargepalett og velg håndklær, puter og øvrige tekstiler deretter
  • Sett gjerne frem duftlys og fine såpestykker på badet, gjør det innbydende
  • Varsle naboene om at du skal holde visning så du unngår støy
  • Ikke glem fellesområder og inngangsparti. Sørg for at oppgangen er ren og ryddig

Mer om hvordan du lykkes med boligsalg:

4.1. Våre beste tips til visningen
4.2. Hva bør du vite om boligstyling?
4.3. Trenger jeg boligkjøperforsikring?

5. Selge bolig, steg for steg

Hvis vi tar utgangspunkt i at du ønsker å overlate hele eller deler av salgsjobben til en megler som for eksempel Privatmegleren, er prosessen omtrent som følger:

I praksis betyr det at megleren foretar en systematisk gjennomgang av hele boligen og vurderer romløsninger, boligens standard, lysforhold og eiendommens generelle tilstand. Megleren vil da også innhente opplysninger fra deg og det kan være smart å tilgjengelig dokumentasjon på arbeid som er utført og lignende.

Deretter vil megleren finne frem flere opplysninger som prisstatistikk for området, opplysninger om boligens historikk med mere. Ut i fra dette beregner megleren hvilken pris som er mulig å oppnå i markedet - med andre ord foretar en verdivurdering. Denne vil du få tilsendt som E-takst.  

Når du og megleren har blitt enige om verdivurderingen, vil megleren sanke inn diverse informasjon om eiendommen fra kommunen, før det blir utarbeidet en salgsrapport. Megleren sørger også for at boligen blir fotografert og for eventuelt å hyre inn boligstylist. Alt dette gjøres selvsagt i samråd med deg som selger.

Neste trinn er å planlegge visninger og lage og publisere annonser. Så snart visningene er gjennomført vil megleren stå for budrunden. Etter at du har akseptert et bud vil megleren ta seg av alle formalia rundt salget; sørge for kjøpsavtalen og oppgjøret. 

Siste og endelige trinn i prosessen er overtakelse av boligen som skal skje på det tidspunktet som er skrevet inn i kontrakten. 

Mer om å selge bolig, steg for steg :

5.1. Verdivurdering av bolig
5.2. Les mer om sikker overtakelse av bolig
5.3. Hvordan budrunden foregår
Ønsker du hjelp fra megler? Få tilbud på jobben her.

6. Gode råd

Når du skal selge bolig, er det store verdier som står på spill. Gjør du eller megleren dårlige vurderinger kan det bety at du går glipp av store verdier. Og tilsvarende: En godt gjennomført salgsjobb der alle ledd i prosessen er grundig og systematisk utført, kan gi stor gevinst. 

Går du i tanker om å selge, er det flere ting du bør tenke på - en del av dem har vi allerede nevnt i denne artikkelen. Men noe av det aller viktigste er å sørge for at du har, og tar deg, god tid. For selv om du lar en megler stå for hele prosessen, må du selv belage deg på å bruke en god del timer på både rydding, planlegging og kanskje oppussing. Og omfanget står kanskje ikke helt klart for deg før du har vært i dialog med en megler. Derfor: ta kontakt med megler så tidlig som mulig etter at du har bestemt deg for å selge. 

Et annet råd som vi gjerne gjentar, er å velge megler med omhu. Her er gjerne den spesifikke megleren og dennes personlighet og egnethet viktigere enn hvilket meglerhus du velger. Inviter flere meglere til å komme med en verdivurdering. Mens de vurderer din bolig, kan du vurdere dem. Er dette en person du får tillitt til? Ville du kjøpt en bolig av vedkommende? Får du god kontakt og opplever du at megleren har tid til deg og er ivrig etter å gjøre en god jobb?

Gjennom søkemotoren til Meglersmart kan du hente inn uforpliktende tilbud fra flere meglere og få hjelp med å finne den som passer for akkurat deg.

Mer om gode råd når det gjelder valg av megler:

6.1. Hva bør du vite om det å bo i borettslag?
6.2. Lønner det seg å investere i et oppussingsobjekt?
6.3. Hva er beste årstid for å selge bolig?

7. Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Vanlige spørsmål i forbindelse med boligsalg og valg av megler:

Spørsmål:

Når på året er det beste tidspunktet for å selge?

Svar:

I Norge selges det flest boliger om våren og i løpet av de første sommermånedene. En av årsakene er at man da unngår å “krasje” med høytider og lengre ferier, samt at årstidene vår/sommer gjerne gjør det mulig å presentere boligen på en mer fordelaktig måte enn man klarer om vinteren. Særlig hvis man har uteområder. Hvis du vil lese mer om dette og trenger noen tips, henviser vi deg til denne artikkelen!

Spørsmål:

jeg bruke megler for å selge boligen min?

Svar:

Det korte svaret er nei. Det er ingenting som hindrer deg i å stå for hele boligsalget på egen hånd. Har du tid og forutsetninger for det, kan det være mange penger å spare. Men her er også en rekke feller - som kan bli svært kostbare. Første bud for deg som vil selge uten megler er derfor kunnskap. Begynne gjerne med å lese vår artikkel om temaet.

Spørsmål:

Lønner det seg å pusse opp boligen før salg?

Svar:

I et boligmarked med høy temperatur vil det ofte være mulig å oppnå en så høy pris for en bolig som selges som opppussingsobjekt at det ikke vil lønne seg å pusse opp - eller kun foreta en begrenset oppussing. Mange boligkjøpere ønsker nemlig å sette sitt personlige preg på boligen og vil uansett pusse den opp. Men hva som er strategisk og økonomisk smart for akkurat din bolig, er noe du kan diskutere med en megler. Du kan også lese mer om temaet i vår dedikerte artikkel om oppussingsobjekter.

Ønsker du hjelp fra megler? Få tilbud på jobben her.

8. Videre lesning

Setter du av litt tid til å lese deg opp på hvordan boligsalg foregår, øker du sjansene dine for å gjøre informerte og lønnsomme valg.

Vi anbefaler at du klikker deg innom Meglersmart og Boligsmart, der du finner artikler om en rekke ulike temaer innenfor boligsalg og oppussing.

Og skal du først selge, så skal du nok også flytte. Hvordan du kan gjøre flytteprosessen så rimelig og smertefri som mulig, kan du lese mer om på våre nettsider Flyttesmart.

Sjekk også Forbrukerrådets hjemmesider for mange gode tips og råd om boligsalg.

Få tilbud fra dyktige eiendomsmeglere

Det tar kun ett minutt og er helt uforpliktende

Start her