Back to top

DNB Eiendom: Alt du må vite

 

Estimert lesetid:

Hva bør du vite om DNB Eiendom? Lurer du på hvordan du kan gjøre boligsalget ditt enklest mulig? I denne artikkelen gjør vi rede for alt du trenger å vite om en av de største aktørene på eiendomsmarkedet, og du får også svar på hvordan du kan spare penger på å gjøre deler av jobben selv. Er du klar over at du kan få fastpris på meglertjenester gjennom Samsolgt? Og at DNB Eiendom stiller med salgsgaranti? Her forteller vi deg alt du trenger å vite om DNB Eiendom.

Få tilbud fra dyktige eiendomsmeglere

Det tar kun ett minutt og er helt uforpliktende

Start her

1. En stor og viktig aktør på markedet

DNB Eiendom har nesten 130 kontorer fordelt over hele landet, og er med det et av landets ledende eiendomsmeglerselskap. De kan tilby en rekke ulike tjenester i forbindelse med kjøp og salg av fast eiendom. Enten det er snakk om fritidseiendommer, helårsboliger eller salg av leilighetsprosjekter kan du få god rådgivning. DNB Eiendom er dessuten eid av DNB ASA, som er Norges største finanskonsern. Dette gjør at de kan ha et tett samarbeid med DNB Bank, og gjøre din finansiering enkel og effektiv.

For de fleste av oss innebærer kjøp og salg av bolig en av de desidert største privatøkonomiske transaksjonene vi gjør. Siden det vanligvis gjøres sjeldent for hver enkelt av oss, er det vanlig å hyre inn en megler til å ta seg av store deler av jobben. Det er selvsagt ikke noe i veien for å selge boligen privat, og dermed ta seg av alt av forberedelser, markedsføring og papirarbeid selv, men det er liten tvil om at en megler kan være til stor hjelp.

En god megler vil nemlig gjøre mer enn å sette sammen et prospekt og være tilstede på visningen. Arbeidet inkluderer blant annet:

  • Verdivurdering av boligen basert på kunnskap om markedet og erfaring med lignende salgsobjekter
  • Planlegging av salget sammen med deg som selger
  • Sørge for at boligen blir presentert på best mulig måte
  • Anbefalinger omkring boligstyling før fotografering og visning
  • Arrangere fotografering av boligen
  • Markedsføring av boligen i aviser og på nett
  • Utarbeide og distribuere prospektet
  • Holde visning
  • Sørge for at budrunden gjennomføres etter gjeldende regler og forskrifter
  • Innhente nødvendige dokumenter, skjemaer og avtaler, og sørge for at disse er korrekt utfylt av kjøper og selger
  • Ta hånd om det økonomiske oppgjøret

Som du ser, er det mye en megler kan bistå med for å effektivisere salgsprosessen, og du velger helt selv hvilke deler du ønsker å overlate til megleren. 

Mer om DnD Eiendom som aktør:

1.1. Vår komplette guide til DNB Eiendom
1.2. Når er det best å selge bolig?
1.3. Hva er egentlig et prospekt?
Ønsker du hjelp fra megler? Få tilbud på jobben her.

2. Provisjonslønn eller timebetaling?

Prisen for et boligsalg vil variere mye, og er blant annet avhengig av hva slags bolig det er snakk om, hvor i landet du befinner deg, og hvilken megler du velger. I DNB Eiendom opererer de med to modeller for fakturering:

  • Provisjon av salgssummen, vanligvis rundt 1 - 3,6 prosent av salgsprisen
  • Timebetaling for megler, vanligvis mellom 1.500 og 2.500 kroner per time

Prisen for boligsalget vil altså påvirkes av en rekke ulike faktorer, og du vil vanligvis måtte betale mer for å selge en dyr bolig. En billig og lettsolgt bolig vil dermed ende opp med å ha langt lavere omkostninger. Til syvende og sist er det altså boligtype, prisklasse, hvor mye tid det tar å selge, og hvor mye markedsføring som kreves som er mest avgjørende for den endelige prisen.

I tillegg til prisen for meglertjenestene innebærer boligsalg også en del faste utgifter som du ikke kommer unna. Dette gjelder innhenting av informasjon fra kommunen og kartverket, eventuell forretningsfører, tilstandsrapport og eierskifteforsikring. En megler skal kunne gi deg et prisoverslag som inkluderer disse tjenestene. 

Under følger DNB Eiendoms eget priseksempel for et salgsoppdrag på en bolig i Oslo med antatt salgssum på 3.000.000 kroner:

Meglerprovisjon på 1,5 % av salgssummen, antatt salgssum er 3 millioner kroner: ca 45.000 kroner.

Tilrettelegging, herunder planlegging av markedsføring, utarbeide materiell (annonser, prospekt, salgsoppgave), kopiering, telefonarbeid og lignende: 13.900 kroner.

Visning med megler tilstede, pris per visning: 3.000 kroner.

Oppgjørshonorar: 6.900 kroner.

Innhenting av informasjon fra offentlige registre/borettslag, eierskiftegebyr, oppgjør og tinglysing og så videre. Kostnadene er avhengig av boligtype: ca 12.000 kroner.

Boligfotografering og markedsføring på sosiale medier og finn.no. Du kan velge mellom flere ulike pakker. Den vanligste standardpakken: 14.400 kroner.

Totalpris for meglertjenesten: ca 95.200 kroner.

Provisjonen er avhengig av salgssummen, og som boligselger må du regne med ekstra utgifter til takstmann, forsikring og boligstyling dersom dette er aktuelt. Alt i alt skal det godt gjøres å komme under 100.000 kroner for hele boligsalget. 

Hvis du vil vite mer om prisnivåene til DNBs meglertjenester, viser vi til denne dedikerte artikkelen om DNBs priser.

Mer om beregning av meglerhonorar:

2.1. Hva eierskifteforsikring innebærer
2.2. Hvordan meglerprovisjonen beregnes
2.3. Vår komplette guide til meglerprovisjon

3. Sentrale begreper innen boligsalg

Det dukker opp mange begreper i forbindelse med kjøp og salg av bolig, og mange av dem møter du kanskje for aller første gang. Her har vi listet opp noen av de vanligste begrepene som benyttes innen boligsalg.

Prisantydning er den prisen du som selger og megleren din har blitt enig om, og som er utgangspunkt for salget. Den skal gjenspeile både boligens verdi, hva markedet er villig til å betale, og hva selger selv ønsker eller forventer å få for boligen.

Verdivurdering er en form for uoffisiell, antatt verdi som settes av megler. Den skal gjenspeile markedet, men fungerer ikke som lånegaranti i banken. 

E-takst er den formen for verdivurdering som brukes når du skal ha lån i banken, og er dagens bransjestandard for verdivurdering av bolig. Hensikten med e-takts er å unngå unaturlig høye priser på boliger i et bestemt område, og gi et sikrere verdianslag av eiendommen.

Eierskifteforsikring er boligselgers forsikring, og sikrer deg mot fremtidige krav fra kjøper. I følge Avhendingsloven er du som boligselger ansvarlig for eventuelle feil og mangler i hele fem år etter overtakelse. Med en eierskifteforsikring vil du altså få dekket dette økonomiske ansvaret.

Boligkjøperforsikring tegnes av boligkjøper, og sikrer deg hjelp fra spesialiserte advokater dersom du må reklamere eller klage i etterkant av overtakelsen. Betingelsene kan variere, og her finner du mer info om pris på boligkjøperforsikring.

Budrunden skal følge et sett med regler som innebærer både rettigheter og plikter for deg som forbruker. Det er vanligvis megler som tar ansvar for dette, og som fungerer som mellommann. Det vil si at budene sendes skriftlig til megler, som deretter videreformidler budene til selger.

Minimumsprovisjon ligger vanligvis rundt 35.000 - 40.000 kroner, og er et krav fra megler for å sikre et adekvat honorar. Det vil si at selv om du selger boligen til en lav sum som gjør at provisjonen blir langt lavere enn først antatt, så er megler fortsatt sikret en gitt sum.

Mer om begreper knyttet til boligsalg:

3.1. Hvordan du vinner budrunden
3.2. Hva koster boligkjøperforsikring?
3.3. Ulike former for verdivurdering
Ønsker du hjelp fra megler? Få tilbud på jobben her.

4. Flere måter å samarbeide med megler på

Du kan alltids forsøke å selge boligen din uten megler, men det er ikke sikkert du vil spare på det i lengden. En eiendomsmegler representerer som du ser en betydelig kostnad, men denne utgiften kan fort vise seg å være verdt det når alt kommer til alt: Meglerens kunnskap, erfaring og nettverk kan generere en større interesse for boligen din, og dermed gi deg en bedre pris enn du ville fått dersom du skulle solgt helt selv.

Hvis du likevel er opptatt av å spare penger, kan Samsolgt være et godt alternativ. Dette er en tjeneste som tilbys av DNB Eiendom der du betaler en fastpris for meglerarbeid, fotograf, takstmann og nødvendig dokumentasjon og materiell. 

Samsolgt har følgende fastpriser:

  • Leilighet: 50.000 kroner
  • Tomannsbolig eller rekkehus: 55.000 kroner
  • Enebolig: 60.000 kroner

Hvordan du kan spare penger på meglertjenester

Velg en lokal megler slik at du unngår tilleggsutgifter for lang reisevei. Som en bonus vil en lokal megler også ha mer kunnskap om det lokale markedet, og kan sitte på viktig informasjon som kan øke markedsverdien på boligen din.

Kjøp en meglerpakke som inkluderer alle tjenestene du trenger. Dette vil i de aller fleste tilfeller være billigere enn å finne tilbydere på egen hånd til for eksempel fotografering eller boligstyling.

Gjør deler av salgsjobben selv, for eksempel fotografering, markedsføring eller visning.

Sammenlign ulike aktører og priser ved å motta uforpliktende tilbud fra flere ulike meglere. På Meglersmart kan du sammenligne priser fra opp til fem eiendomsmeglere, helt gratis og uforpliktende. 

Meld deg inn i et boligbyggelag. Dette kan ofte gi deg rabatt på meglertjenester fra relevante tilbydere.

Mer om samarbeidet med megleren:

4.1. Hvordan du velger riktig megler
4.2. Hva som er viktig å huske når du skal ha visning
4.3. Hva det koster å selge bolig uten megler

5. Salgsprosessen steg for steg

Dersom du har bestemt deg for DNB Eiendom kan du kontakte ditt lokale meglerkontor slik at dere i fellesskap kan finne den beste megleren til ditt prosjekt. Deretter vil megleren komme på befaring av boligen for å gjøre en verdivurdering sammen med deg.

Verdivurderingen danner grunnlaget for salget

En verdivurdering innebærer at megleren fastsetter boligens antatte verdi i markedet. Markedsverdien er videre avhengig av hva kjøperen er villig til å betale, og fastsettes ut ifra en rekke faste kriterier, samt meglers vurdering. Megleren vil gå gjennom hele boligen og vurdere planløsning, standard og eventuelt arbeid som har blitt gjort. 

I tillegg vil megler hente inn informasjon om boligens historikk, eventuelle felleskostnader og utvikling i nærområdet. Deretter vil megler bruke litt tid på å regne ut en verdi basert på faste kriterier som kvadratmeterpris, beliggenhet og referanser fra tidligere eiendommer. Verdivurderingen vil du motta på e-post i form av e-takst, som også sendes til banken dersom du skal ta opp lån.

Visning og budrunde

Dersom du ønsker at megleren skal selge boligen vil vedkommende ta seg av alt det praktiske i forbindelse med visning, salg og overtakelse. Det vil si at megler vil lage en fullstendig salgsrapport, planlegge markedsmateriell og legge boligen ut for salg. Megler vil også ta seg av selve visningen dersom du ønsker det, slik at du selv ikke trenger å være tilstede på visningsdagen.

Når boligsalget er i gang er det tid for budrunde. Megler vil ta imot bud på dine vegne, og forhåpentligvis få et bud som du kan akseptere. Dersom boligen blir solgt er det megler som tar seg av oppgjøret. Dette innebærer:

  • Håndtering av kjøpekontrakt og eventuell eierskifteforsikring
  • Håndtering av kjøpesummen
  • Tinglysing av eierskifte
  • Sletting av heftelser som hviler på eiendommen

Overtakelse av boligen

Overtakelsen av boligen skal skje på samme tidspunkt som er avtalt i kontrakten mellom kjøper og selger. Vi anbefaler at du ikke lar kjøper overta boligen før du har fått bekreftet fra megler at kjøpesummen og omkostninger er inne på konto. Hvis ikke risikerer du at kjøper holder igjen hele eller deler av oppgjøret på grunn av påståtte mangler ved salgsobjektet.

På dagen for overtakelse burde kjøper og selger gå gjennom eiendommen i fellesskap. Dersom det da foreligger mangler kan selger få mulighet til å rette opp i disse innen rimelig tid. Sammen kan dere også lese av strømmåler og eventuell vannmåler. Dersom du er usikker på noe i forbindelse med overtakelse kan du kontakte megler å spørre.

Mer om salgsprosessen steg for steg:

5.1. Hvorfor du burde ha en overtakelsesprotokoll 
5.2. Gode tips til boligstyling
5.3. Hva som er viktig å huske i forbindelse med overtakelse
Ønsker du hjelp fra megler? Få tilbud på jobben her.

6. Gode råd til deg som skal selge bolig

Det er flere grunner til at netttopp DNB Eiendom kan være et godt valg for deg som vurderer å selge boligen din. Dette er en stor aktør med lang erfaring i markedet, og de kan som vist bistå deg i alle steg av salgsprosessen.

Noe av det beste med DNB Eiendom er kanskje at de har landets største boligkjøperregister. Dette er et register over personer som er på utkikk etter bolig, slik at de får et varsel fra DNB Eiendom dersom de har satt opp et søk som matcher din bolig. Jo flere potensielle kjøpere du når ut til, jo større sannsynlighet er det for at du får en god pris for boligen.

Husk også at DNB Eiendom tilbyr salgsgaranti gjennom ordningen Garantert Solgt. Det vil si at du slipper å betale noe dersom boligen ikke selges innen oppdragstiden på seks måneder. Denne garantien gjelder for bruktbolig- og leilighet, samt hytte og tomt. Dette innebærer at du ikke risikerer spesielt mye dersom du velger DND Eiendom, da de også legger ut for markedsføringen av boligen. På den måten betaler du ingenting før sluttoppgjøret, som altså ikke kommer før boligen er solgt.

Bruk advokat om du bestemmer deg for å selge selv

Dersom du bestemmer deg for å selge bolig privat vil vi sterkt anbefale at du engasjerer en advokat til å ta seg av de verste dokumentene. På den måten sikrer du at salget foregår etter gjeldende lover og retningslinjer. Husk at det er du som er ansvarlig for det juridiske og det finansielle med transaksjonen, og dersom det blir gjort feil i denne prosessen kan du som privatperson bli stilt til ansvar etter avhendingsloven.

Forbrukerrådet har utarbeidet en sjekkliste for deg som ønsker å selge bolig selv. Her understreker de at du burde benytte advokat, megler eller banken din når du skal utarbeide kjøpekontrakt, fylle ut skjema for tinglysing av eierskifte, og foreta eiendomsoppgjøret.

Mer om våre beste råd om å selge bolig:

6.1. Hvor begynner jeg når jeg skal selge bolig?
6.2. Hva er eiendomsrett og tinglysing?
6.3. Hvordan selger man bolig på egen hånd?

7. Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Det er mange spørsmål som melder seg når man skal kjøpe eller selge bolig. I denne delen av artikkelen har vi samlet noen av de tingene folk flest lurer på. Husk at du alltid kan kontakte banken din eller megleren din dersom du har spørsmål i forbindelse med boligsalg.

Spørsmål: 

Kan jeg få en verdivurdering uten at megler kommer innom?

Svar:

Det er vanskelig for megler å gi en riktig verdivurdering uten å se boligen det er snakk om. For et raskere verdiestimat kan du benytte seg av verdikalkulatoren til Samsolgt fra DNB Eiendom. Den vil gi deg en omtrentlig sum basert på området boligen din ligger i, og andre opplysninger som du oppgir i skjemaet. Husk at dette bare er et estimat, og at meglers endelige verdivurdering kan være både høyere og lavere. På Meglersmart kan du lese mer om verdivurdering på nett.


Spørsmål:

Det kom ingen på visning, hva gjør jeg nå?

Svar:

Først og fremst: ikke få panikk. Det kan være mange grunner til at ingen kom på visning, og det kan like gjerne skyldes tilfeldigheter. Snakk med megleren din og undersøk om det er noe dere kan forbedre, for eksempel renhold eller boligstyling. Det er ikke uvanlig å måtte ha både fem og seks visninger på samme bolig, så det kan lønne seg å ha is i magen.


Spørsmål:

Hva er min oppgave under budrunden?

Svar:

Megler tar seg av det praktiske i tilknytning til budrunden, og holder deg oppdatert på budene som kommer. Det du må gjøre som selger er å passe på at du er tilgjengelig under hele budrunden, slik at du kan avgjøre om du vil avslå eller akseptere de budene som komme innen fristen.


Spørsmål:

Jeg har allerede andre forsikringer, hvordan vet jeg om jeg trenger eierskifteforsikring i tillegg?

Svar:

Med en eierskifteforsikring får du dekket det økonomiske og juridiske ansvaret ditt i opp til fem år etter overtakelse. De andre forsikringene dekker mest sannsynlig ikke de samme områdene, og det er derfor anbefalt å ha eierskifteforsikring i tillegg til en eventuell innboforsikring. Dersom du er usikker på hva din nåværende forsikring dekker anbefaler vi at du tar kontakt med forsikringsselskapet ditt.

Ønsker du hjelp fra megler? Få tilbud på jobben her.

8. Videre lesning

Enten du skal selge bolig på egen hånd eller hyre en megler anbefaler vi at du setter deg godt inn i hvordan prosessen fungerer, og hvilke rettigheter og plikter du har som forbruker. Våre artikler på Boligsmart og Merglersmart kan være et godt sted å starte. Der finner du artikler om alt fra oppussing til hvordan du beregner ligningsverdien til boligen.

Dersom du er usikker på det juridiske kan vi også anbefale en tur innom Advokatsmart. Der finner du gode artikler om for eksempel reklamasjon, som er et begrep man kan støter på i forbindelse med boligsalg. Her kan du også lese om hvordan du skal gå frem dersom du har leietakere boende i salgsobjektet.

En annen ting mange ikke tenker over i dagens boligmarked er at du kan ende opp med å selge boligen din med tap. Dette utløser egne regler i forbindelse med for eksempel skatt og fradrag. 

Skal du flytte?

Salg av bolig innebærer som oftest flytting til ny bolig med alt dette innebærer. Kanskje er du ikke bare boligselger, men også boligkjøper? 

Skal du kjøpe bolig trenger du først og fremst et finansieringsbevis som du får av banken din. Dette dokumenterer hvor dyr bolig du har mulighet til å kjøpe basert på egenkapital og hva din nåværende bolig er verdt.

I forbindelse med flytting dukker det også opp en del oppgaver som du kanskje ønsker å leie inn hjelp for å håndtere. Visste du for eksempel at du kan leie et flyttebyrå til å ta seg av alt fra pakking, kjøring, vasking og utpakking i ny bolig? På Flyttesmart har vi samlet alt du trenger å vite om flytting, og du kan enkelt legge oppdraget ditt ut på anbud slik at tilbyderne kan kontakte deg med sine pristilbud.

Dersom du foretrekker å ta selve flyttejobben selv gjenstår kanskje det verste av alt: nedvask av boligen. I tillegg til flyttebyråer finner du også vaskebyråer som har spesialisert seg på visningsvask og flyttevask. Bruk Vaskesmart til å sammenligne priser mellom ulike aktører i nærområdet ditt, så får du en god pris uten å bruke tid på å ringe rundt til de ulike tilbyderne.

Få tilbud fra dyktige eiendomsmeglere

Det tar kun ett minutt og er helt uforpliktende

Start her