Vil du vite mer om elbillading i Oslo? I denne artikkelen forteller vi deg hvordan du finner ut av kostnadene, hvor du finner kart over ladestasjoner og tilbud, hva det koster å lade i sentrum og utenfor, og ikke minst: hvorvidt det finnes gratis ladestasjoner! Med kunnskapen du erverver deg i denne artikkelen, blir du hakket smartere enn naboen med forbrenningsmotor, og får bidratt til planetens helse samtidig som du sitter igjen med mer i lommeboka. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Å være elbilfører – og enda mer det å være elbileier – kan fortone seg litt som skrekkblandet fryd. Du er glad i bilen du har anskaffet deg, men hvilke lover og regler gjelder for deg? Hva har du lov til? Hva har du ikke lov til? Hva skal du betale? Hva skal du ikke betale? Noen få kommuner her i landet har tilbud om offentlig lading, derunder Oslo Kommune, som endog tilbyr egne ladestasjoner med svært gunstige priser, men lovede forskrifter har latt vente på seg, så hvis du som elbilfører kjenner deg usikker, er det slett ikke så rart. Spesielt utfordrende er dette når man bor i en storby som Oslo, der tilbudene heldigvis er mange, men etterspørselen også tilsvarende stor.
I år ble borettslagsloven, og eierseksjonsloven oppdatert, og begge lovene fastslår retten til å ladetilgang. For deg som elbilfører betyr dette at du har rett til å kunne lade elbilen din hvis du er andels- eller seksjonseier i et borettslag. Dette betyr dog ikke at du har rett til gratis lading, og prisene på privat og offentlig lading varierer etter hvilken type tjeneste du kjøper. Utbyggingen av lademuligheter tar også tid, så det kan være at du må finne andre ladealternativer i mellomtiden.
I denne artikkelen finner du i så måte ut hvor du finner ladestasjoner, hvor det er gratis å lade, hvor du kan finne et ladekart, og ikke minst: hvordan det er å kjøre elbil i Oslo sentrum. Hvem tilbyr lading? Hvor kan du lade bilen og hvordan gjør du det? Du får vite grunnleggende informasjon om hvordan lading virker slik at du kan ta smarte avgjørelser, du får vite hva du kan forvente å måtte betale, og du får tips til hvordan du kan få din egen ladeplass dersom du har egen parkeringsplass.
Det skal ikke straffe seg å ta vare på miljøet, og selv om det til syvende og sist er «opp til lokale myndigheter å avgjøre om de ønsker å gi gratis passering av bomstasjoner, bruk av kollektivfelt og gratis parkering», så er det bestemt at nullutslippsbiler ikke skal betale mer enn halvparten av normal takst.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Spørsmålet de fleste gjerne vil ha svar på først, er hva elbilbruken vil koste. Hva koster det å lade elbil på offentlige ladestasjoner i Oslo? Hva koster det å få montert en ladestasjon hjemme i sitt eget hus? I mars 2019 ble det slutt på gratis parkering for elbiler i Oslo, men ladinga er hyggelig priset; for lading på offentlige plasser må du betale 5 kroner timen på kveldstid (mellom klokken 20 og 09), og 10–15 kr på dagtid (mellom klokken 09 og 20), og parkering koster 20 prosent av det forbrenningsmotorbilister betaler. Det private tilbudet har stor prisvariasjon: Noen tilbyr pris per minutt og per kilowattime (kWt), mens andre kun tar betalt per kWt. Kanskje er egen ladestasjon det beste for deg? Dette kan du lese mer om i neste avsnitt.
Hva du må betale for å parkere varierer fra kommune til kommune. Prisene varierer fra helt gratis, som i Alta, via delvise betalingsordninger, som i landets beste blant storbyene: Oslo, til full pris, som i landets versting blant storbyene: Tromsø. Det finnes ikke oppdaterte data på absolutt alle landets kommuner, men kommunene som tilbyr disse opplysningene, strekker seg fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør, Alta og Kongsvinger i øst til Flora i vest – og du kan undersøke disse dataene på Elbilforeningens hendige ladekart.
Det finnes fortsatt gratis parkeringsplasser der man bruker ei såkalt urskive: ei klistremerke med en plastklokke som du limer fast på innsiden av frontruta. Den brukes i mange av landets kommuner, på parkeringsplasser som er skiltet med dette. I Oslo kommune kan du enkelt bestille urskive ved å logge inn med BankID, og det koster absolutt ingenting. De sender maks ei urskive til hver person. Parkeringsplasser som er merket med underskilt 831 parkeringsskive krever urskive i bilen, uansett om du kjører bil med elmotor eller forbrenningsmotor.
Fra 2019 begynte Oslo kommune å ta betalt for ladestasjonene sine, og prisene varierer avhengig av hvor du står, hvor lenge du står, og hvordan du velger å betale. Per 2021 opplyser de at de opererer med to typer ladetilbud som er skiltet som følger:
Den andre varianten er din nye bestevenn, for der er det nemlig gratis å parkere og lade elbil og ladbare hybridbiler. Den første skilttypen innebærer lade- og betalingsplikt. Husk at offentlige skilt har farge, så hvis du finner skilt med samme underskilt, men med svart-hvitt hovedskilt, har du kommet til et privatrettslig parkeringsområde. Private aktører står fritt til å ta betalt etter eget forgodtbefinnende.
Kostnaden på den offentlige ladeplassen er ut fra takstsone og tid, og man har ladeplikt. Priser og ladetid for 2021 er som følger (dag er kl. 9–20 og natt kl. 20–9):
15 kroner timen på dagtid og 5 kroner timen om natten:
10 kroner timen på dagtid og 5 kroner timen om natten:
Du må ha ladebrikke for å bruke stasjonene, og den må registreres i appen til Fortum Charge & Drive. Ladestasjonene har type 2-kontakt og de fleste leverer 7,2 kW effekt på 32 ampere; noen stasjoner har 22 kW effekt. Oppdatert kart over kommunens ladestasjoner er offentlig tilgjengelig.
Alle som blir medlem av Elbilforeningen, får ladebrikke i velkomstgave; trenger man ny brikke, kan den bestilles for en hundrelapp. Dette er nøkkelen din til lading uten overpris. Brikken bruker radiofrekvensidentifisering (RFID) og må aktiveres hos selskapene du bruker. Dersom du lader på offentlige ladeplasser, har Oslo kommune en veileder om hvordan du går fram. Det er også mange nyttige ladeapper, men de er vanligvis ikke påkrevd for å kunne lade – de gjør det bare (vanligvis) billigere. Appen «Elbilforeningen medlem» gir deg ruteplanlegger og ladekart, så du trygt kan dra på langturer med elbil; du logger inn med brukerinformasjonen du har registrert hos Elbilforeningen. Ulike ladeselskap har hver sine apper; installér appen til dem du bruker, så sparer du penger.
Som elbilfører kommer du til å støte på noen begrep du kanskje ellers ikke har hatt bruk for å kjenne til. Nedenfor får du korte forklaringer på noen av de viktigste uttrykkene du trenger å vite om for å ta riktige avgjørelser som elbilist.
To nøkkelbegreper er nødvendig å forstå her: kilowatt og kilowattimer. For effekt bruker vi vanligvis kilowatt (kW); 1 kW er 1000 watt (W). Dette angir hvor mye energi som overføres per tidsenhet. For energi kombinerer vi vanligvis effektenheten med timer som tidsenhet (når vi snakker om strøm), det samme som du ser på strømregninga di. Måleenheten er altså kilowattime, som forkortes enten kWt eller kWh.
Elektrisk strøm måles i ampere (A) og det er en angivelse for «elektrisk ladning i bevegelse». Akkurat som med et vannrør: tynt vannrør, lita vannføring; tynn ledning, lita strømføring. Det er derfor sikringer og diameteren på ledningene i huset ditt er jevnført med hverandre: halvannen kvadrat på 10 ampere, og 2,5 mm² på 16 A (eller 15 A for kurser lagt inni vegg).
Elektrisk spenning måles i volt (V) og det er en angivelse for forskjellen i mulig energi mellom to punkt; sagt på en enkel måte: Det måler hvor sterkt man må dytte for å flytte krafta fra den ene til den andre sida av ledninga. Norges strømnett er de fleste sted bygd for 240-volts spenning, men stadig flere sted blir nå oppgradert til 400 V kapasitet.
Type 1-pluggen brukes kun av biler som støtter også CHAdeMO-tilkobling i tillegg, herunder Nissan Leaf og EV200; trillingene Peugeot i-on, Citroën C-Zero og Mitsubishi i-MiEV; Kia Soul EV; og Ford Focus Electric.
Type 2-pluggen er den de fleste nå har kjennskap til. Den støtter både like- og vekselstrøm og kan brukes på både én- og trefaseanlegg. Praktisk talt alle biler solgt i Europa bruker type 2-pluggen. Den kan brukes på alle biler som har CCS-kontakt, er kompatibel med type 1, og inkluderer bl.a. Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive, Renault Zoe/Kangoo og Tesla Model S.
Combo Charging System kan plugges inn i både type 2- og CCS-kontakter. Dette gir en mulig effekt på 100 kW, men de fleste bensin- og ladestasjonene tilbyr maks 50 kW effekt.
CHAdeMO har en teoretisk effekt på 62,5 kW, men 50 kW er vanligst i Norge. Nissan Leaf, Kia Soul EV, «trillingene» fra type 1 over, og Peugeot Partner støtter denne pluggen, og dessuten Tesla Model S via overgang.
Industrikontakter er typen mange har installert i garasjen sin eller på en av husets yttervegger. Den kan også brukes til å lade elbil via overgang eller ledning med riktig plugg i hver ende, og vanligvis òg en kontrollboks (for å kunne bruke modus 2-lading). Hvis kontakten er blå, har du 230 V; hvis den er rød, har du 400 V.
Hurtiglading er raskt, lynlading er raskere – i alle fall hvis prisen ikke har noe å si. Men – og det er et viktig men – det er ikke sikkert bilen din er i stand til å ta imot lynlading; det beror helt og fullt på hvordan bilen er konstruert, så les bilens brukerveiledning hvis du er usikker.
Kort forklart handler begrepene om hvor stor effekt du får:
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Det er ingen tvil om at det er mye, mye billigere å lade bilen sin hjemme sammenlignet med å kjøpe kraft på ladestasjonene, men det innebærer da også noen investeringer i forkant. Men det er noen ting osloboere oftere må vurdere enn andre: Har du tilgang på egen parkeringsplass? Hvis du ikke bor i enebolig, hvilke endringer har du lov til å gjøre på utsida av huset? Hva er mulig å få levert akkurat der du bor? I det videre, ha i bakhodet prisene fra pristesten over: rundt hundrelappen for 20 kWt hurtiglading, og mer enn det dobbelte for 50 kWt lynlading.
Først må du få en elektriker på befaring, få tilrettelagt en kurs for ladestasjonen din, kjøpe ladestasjonen og få den montert – igjen av elektrikeren. Ikke tull med strøm – det er livsfarlig! Dersom det kun er mulig å få levert 230 V (220–240 V) der du bor – som er svært vanlig i Norge – kommer dette til å begrense ladeeffekt og dermed ladetid. Ta utgangspunkt i 16 eller 32 ampere; stort sett alle ladestasjonene som er på markedet er bygd for de to strømalternativene. Dette gir deg minimum 3,7 kW og inntil 22,1 kW ladeeffekt.
For ny kurs kan du regne med rundt 10.000 kroner (med store lokale variasjoner). Ladestasjonene ligger på rundt 5.000 for de billigste og rundt 16.000 for de dyreste med en normalpris på ca. 10.000 kroner. Samlet kan du regne med kanskje 25.000 kroner i investering. Hvis vi da vurderer prisene fra bensin- og ladestasjonene mot med denne investeringa, samt en gjennomsnittlig strømpris i Oslo de siste seks årene på rundt 33 øre/kWh, har du tjent inn pengene etter omkring 5600 kWh hurtiglading eller 6300 kWh lynlading. Elbiler forbruker gjennomsnittlig 2437 kWh årlig, så det tar 2–2½ år å tjene inn igjen investeringa. Du kan lese mer om egen ladestasjon i artiklene om «Elbillading borettslag» og «Lading av elbil hjemme».
Appen «Bil i Oslo» eller andre parkeringsapper er nesten helt nødvendig. Velg ladested ut fra aktørens prismodell. Dersom du kun betaler per effekt (kilowattime: kWt), lønner det seg å lade fullt; dersom du betaler per effekt og tid, lønner det seg vanligvis ikke å lade mer enn til rundt 80 prosent, da det tar fryktelig mye lengre tid å lade den siste biten.
Det er stor forskjell på prisene aktørene tilbyr. Prisene til Onepark varierer fra 12 til 45 kroner per halvtime; snittprisen er 30 kroner per halvtime. Apcoa Parking tar full pris for både elbiler og hybridbiler. Hybridbiler har ladeplikt på ladeplasser. Timepark tilbyr lading på flere av parkeringsanleggene sine. Noen steder har handlende kunder rabatt. Det er store variasjoner både på pris (fra 10 til 36 kroner per halvtime) og intervall man betaler for. Aimo Park (tidligere Q-Park) har ingen samlet oversikt over hvor det tilbys lading, men man finner denne informasjonen ved å gå inn på informasjonen deres om hvert enkelt anlegg.
I tillegg til parkeringshus, kan man få lading både på bensinstasjoner og reine ladeanlegg: Fortum, Mer og BKK tar betalt for både energien du kjøper (målt i kilowattimer) og tida du står (målt i minutter), mens Ionity, Tesla og Circle K tar betalt kun for energien (kWt). Fortum tar betalt per minutt for hurtiglading. For mer om lynlading og hurtiglading, se avsnittet om «Nyttige ord og begrep».
TV2 hjelper deg og Elbilforeningen samarbeidet om en artikkel om norske stasjoners ladepriser der de sjekket prisene for en halvtime hurtiglading og lynlading, henholdsvis 20 og 50 kWt. Droppinnlading hos Ionity var desidert dyrest: hurtiglading kostet over 180 % av prisen hos Circle K, den billigste ikke-eksklusive tilbyderen; og lynlading kostet 230 % av prisen til BKK. Hos Circle K betaler du ca. 90 kroner for en halvtime hurtiglading; lynlading hos BKK kostet i underkant av 190 kroner. Tesla gir lading kun til Tesla-kunder, og disse får da også billigst lading: cirka halvparten av hurtigladeprisen til Circle K og cirka tre fjerdedeler av lynladeprisen til BKK.
Ser man bort fra Tesla og droppinnlading hos Ionity, kostet en halvtime hurtiglading rundt hundrelappen og en halvtime lynlading rundt 215 kroner. Ut fra effekt – altså kroner per kilowattime – koster dermed lynlading i snitt rundt ⁹⁄₁₀ av prisen på hurtiglading. Merk deg at siden de forskjellige tilbyderne velger ulike prismodeller (kun per effekt, kun per tid, eller en kombinasjon), kan prisen bli nokså stiv eller helt grei avhengig av valgt lademodus.
Byen har også såkalte ladestolper, også kalt «oslostolper». De eldre stolpene krever en egen ladenøkkel og kan kun lades via vanlig stikkontakt (såkalt Schuko) – overgang fungerer ikke.Nøkkel kan bestilles via Elbilforeningens nettbutikk. Merk at kommunen er i gang med å oppgradere de gamle ladestolpene, så avhengig av hvor du ferdes, er en slik nøkkel kanskje ikke verdt pengene.
Ta med egen ladekabel. Hvis den har type 2-støpsel, får du ladet på 16 A (hvis bilen din takler det) med modus 3-sikkerhet. For å bruke ladestolpen, sjekk at det lyser grønt; null lys eller rødt lys betyr at det er feil på den. På de nye stolpene fungerer ladebrikken din som nøkkel, og når du hører et klikk, er kontakten åpen og du kan fjerne kortet og sette inn pluggen. Har du ikke med ladekort, kan du bruke SMS. Mens du lader, vær smart og bruk kroken på stolpen til å avlaste kabelen; det beskytter både ditt og byens utstyr mot slitasje. Blått lys indikerer lading. Pluggen kan ikke fjernes før lading er avsluttet elektronisk av bilens sikkerhetssystem.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Regnestykkene over er basert på prisundersøkelser blant norske bensin- og ladestasjoner; det tar ikke utgangspunkt i prisene på parkeringsplasser – der er det alt for mange variabler å ta hensyn til. Undersøk nærområdet ditt og arbeidsplassen, og se hvilke muligheter du har til lading der. Regn ut hvor mye dette koster deg i året med det kjøreforbruket du har; SSB bruker et snittall på 0,19 kWt/km i sine tall, men dette avhenger selvsagt av hvilken bil du har og hvor du kjører; det er dyrere å kjøre E6 i 110 kilometer i timen enn riksvei 1 i 70 kilometer i timen.
Elbilforeningen er svært nyttig å være medlem av, men det er selvsagt ikke påbudt. Den kostnaden du betaler for medlemskapet, gir deg imidlertid tilgang til en del svært nyttige tjenester som kan gjøre hverdagen din litt mer behagelig, og som dessuten gir deg tilgang på smarte, økonomiske løsninger for elbilister.
Når du lader på private stasjoner, huske at tomme eller varme batteri lader raskere enn fulle eller kalde batteri. På langturer kan det være mer lønnsomt å betale per minutt, mens hvis du akkurat dro hjemmefra, kan det lønne seg å betale per kWt. Det lønner seg å betale med app eller ladebrikke hos dem som tilbyr det.
En del av det å kjøre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt, er naturligvis å planlegge kjøreturen sin så den ikke er til unødig ulempe for andre. Elbilister er kanskje hakket kvassere på akkurat det, for man må tenke litt oftere på hvor man kjører og hvor og når man kan fylle "tanken" for den videre turen. Med teknologien man har tilgjengelig nå, er det ingen grunn til å ha rekkeviddeangst eller ladetilgangsangst – husk å begynne turen med fulladet batteri eller planlegge hvor du skal lade underveis og sette deg inn i lademulighetene som finnes, så blir det en trivelig tur hele veien!
Gjør smarte boligvalg