Vil du vite mer om ferdig montert elbillader? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om elbilladere som selges ferdig montert, hva disse koster, hvordan du bør gå frem, hva som er viktig å huske på og mye mer. Med en ferdig montert elbillader kan du lade opp elbilen raskt, trygt og effektivt på din egen eiendom. Men vet du hvordan du oppnår en god pris på ferdig montert elbillader? Og kjenner du til laderetten for beboere i borettslag og sameier? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
I disse dager velger flere og flere elbil fremfor en vanlig bensin- eller dieselbil. Dette er positivt fordi det bidrar til å redusere klimautslipp samtidig som man reduserer drivstoffutgifter. Men mange lurer på hvordan de skal få nok strøm, hvor man bør lade, og om man bør investere i en elbillader til egen bolig. Selv om det er mulig å lade bilen med vanlig stikkontakt eller ved offentlige ladestasjoner, velger mange å installere en egen elbillader hjemme. Dette er billigere enn å lade på offentlige ladestasjoner og det går mye fortere sammenlignet med det å lade med en vanlig stikkontakt. Med en vanlig stikkontakt er strømstyrken begrenset til 10 ampere og maksimal effekt vil være 2,3 kW. Det innebærer at det kan ta godt over 20 timer å lade bilen full på denne måten.
Lading med stikkontakt er lite ønskelig fordi det tar lang tid, men også - og ikke minst - fordi det kan være farlig. Lading med stikkontakt skal ikke være en permanent løsning, men heller noe man gjør i nødstilfeller. Den tunge belastningen kan føre til varmgang og brann i kobling mellom støpsel og stikkontakt. Et mye bedre alternativ er å kjøpe en elbillader. Dette er også pålagt - alle nyinstallasjoner av fast elbillading krever ladeboks etter 2023.
Hastigheten vil avhenge av strømanlegget og elbilen din. De fleste hjem i Norge har et 230V-strømanlegg. Elbilladeren kan da installeres på en kurs mellom 16 og 32 ampere, noe som øker effekten til henholdsvis 3,6 og 7,4 kW. På en 16 ampere kurs tar det rundt 16 timer å lade opp bilen (avhengig av batteriets kapasitet), mens ladetiden kan reduseres til rundt 8 timer med en 32 ampere-kurs. Noen hus i Norge har 3-fas 400V strømanlegg. Dette kan øke ladeeffekten til hele 22 kW, noe som gjør at bilen kan lades helt full i løpet av 2-3 timer. Bilen må imidlertid være dimensjonert for slik effekt.
Du kan kjøpe elbillader og montering separat, men laderen må installeres av en godkjent installatør. Mange leverandører tilbyr elbillader og montering i samme pakke slik at du får en ferdig montert elbillader hjemme hos deg. Du kan kontakte leverandører som både selger elbilladere og utfører installasjon for å be om en befaring. Elektrikeren kan da gi deg tips om montering av elbillader på din eiendom, hvor den bør plasseres og hva slags elbillader som passer til ditt hjem og din bil. Du kan også be om et prisoverslag for en ferdig montert elbillader hjemme.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
For en ferdig montert elbillader må du regne med å betale et sted mellom 10.000 og 20.000 kroner. Skal du ha en av de aller dyreste modellene, må du kanskje ut med litt mer. Selve elbilladeren koster normalt mellom 5.000 og 15.000 kroner, mens montering kommer som et tillegg hvis du ikke kjøper en pakke som inkluderer begge deler. Montering i seg selv koster gjerne mellom 3.000 og 8.000 kroner. Kvaliteten på elbilladeren gjenspeiles i prisen. Du må ut med mer for de beste og meste effektive laderne, og disse kan noen ganger være dyrere å montere i tillegg.
Før du bestiller montering eller en pakke som inkluderer både elbillader og montering, bør du finne ut hva som er inkludert. Dette kan variere fra leverandør til leverandør, men selve installasjonen pleier vanligvis å inkludere automatsikring, 10 til 15 meters kabel som skal gå fra elbilladeren til sikringsskapet, 3 til 4 timers elektrikerarbeid, opptil cirka 50 km kjørevei for installatør, samt utarbeiding av samsvarserklæring som dokumenterer at laderen er installert i henhold til gjeldende regler. Noen ganger må man betale litt ekstra, for eksempel hvis arbeidet tar lengre tid enn de 3-4 timene som er inkludert i prisen eller hvis det er ekstra lang kjørevei mellom installatør i boligen din.
Ofte ser vi at det er nokså store prisforskjeller mellom ulike installasjonspakker. Hvis du kjøper en elbillader som skal gi 22 kW, trenger du også kapasitet, kabling, sikringer og strømnett som er dimensjonert for så høy ladeeffekt. Noen av de rimeligere installasjonspakkene er ikke dimensjonert for dette, og da vil du ikke kunne oppnå den hastigheten du er ute etter. Likevel er det mulig å kjøpe installasjon som er dimensjonert for dette, men da mot høyere pris som ofte ikke oppgis på forhånd. Derfor er det viktig at du finner ut nøyaktig hva som er inkludert i prisoverslaget du mottar og eventuelt spør installatøren hvis du er usikker.
Kostnadene som går med til lading, avhenger først og fremst av strømprisen til enhver tid. Hvis du har et bilbatteri med 50 kWh kapasitet og gjennomsnittsprisen for strøm er 1 krone per kWh, koster det cirka 50 kroner å fullade bilen. Dette er mye billigere enn prisen du får hos en offentlig ladestasjon, og du betaler mindre i strømutgifter enn du ville betalt for bensin eller diesel for å kjøre samme distanse.
Dersom du har bestemt deg for å kjøpe elbillader, er første steget å finne ut hva slags lader du trenger. Her vil elbilen du har sette begrensninger for hvor stor ladeeffekt du kan få, så du kan begynne med å sjekke bilens ladekapasitet. De fleste elbiler har en ladekapasitet på 3,6 eller 7,4 kWh. I utgangspunktet trenger du da ikke en lader som kan gi 22 kWh, men hvis du planlegger å kjøpe en bil som er i stand til å motta det en gang i fremtiden, kan det være lurt å vurdere en slik lader. I tillegg bør du tenke på hvilke funksjoner du ønsker. Du kan for eksempel velge mellom enkle og smarte ladere. Med enkle ladere må du selv regulere ladingen i henhold til strømforbruket ellers i boligen. En smartlader regulerer ladingen selv og kan justere effekt basert på forholdene i det elektriske anlegget ditt.
Når du har en idé om hvilken lader du ønsker deg, kan du begynne å undersøke markedet og finne ut hva som finnes av alternativer. Du kan blant annet sjekke tester utført av populære modeller på markedet eller søke opp forhandlere på nett. Dersom du kjenner noen som har elbillader, kan du spørre dem om tips, eller du kan søke opp brukeranmeldelser på nett. Hvis du synes det er vanskelig å velge riktig elbillader, kan du be forhandler om en uforpliktende befaring for å motta gode råd og et prisoverslag som inkluderer både elbillader og montering.
For å unngå å betale for mye, bør du hente inn en del tilbud som du kan sammenligne med hverandre. Henter du inn flere enn tre tilbud, har du et godt sammenligningsgrunnlag. Sjekk hva som er inkludert i prisen og hva som eventuelt kommer som et tillegg. Noen ganger lønner det seg likevel å betale litt mer for høyere kvalitet, så det billigste tilbudet er ikke nødvendigvis det beste. Husk at montøren må være en autorisert elektriker som skal stå oppført i Elvirksomhetsregisteret. Finner du ikke elektrikeren her, så driver vedkommende ulovlig. Da må du finne en annen elektriker.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Siden det er ønskelig med et grønt skifte, gis det støtte fra staten og kommuner til en rekke miljøvennlige tiltak. Dessverre er det per i dag ikke mulig for privatpersoner å få støtte til kjøp av elbillader. Tilskuddene som finnes er mer generelle og gjerne rettet mot borettslag og sameier som ønsker å bygge infrastruktur for å legge til rette for elbillading for beboerne deres. Det finnes også enkelte støtteordninger for enkelte bedrifter som skal kjøpe elbillader.
Fra og med 1. januar 2021 fikk man i Norge en lovfestet laderett for beboere i borettslag og sameier. Hvis du bor i et borettslag eller et sameie, kan du altså montere elbillader. Du må likevel søke om samtykke fra styret i borettslaget eller sameiet, men søknaden kan ikke avslås med mindre styret har saklig grunn til det. Som en del av satsingen for å få flere borettslag og sameier til å legge til rette for elbillading, tilbyr kommuner støtte til bygging av infrastruktur som tillater dette. Støtteordningene er forskjellige fra kommune til kommune. I Oslo kan borettslag og sameier få dekket opptil 50% av investeringskostnader knyttet til infrastruktur som tilrettelegger for elbillading. Tilskuddet er imidlertid begrenset oppad til 3 millioner kroner per borettslag og maks 8.000 kroner per ladepunkt. Dette er støttesatsene fra 2024, merk at de kan endre seg.
I Akershus fylkeskommune tilbys en lignende støtteordning for borettslag og sameier i kommunen. Alle borettslag og sameier kan søke om opptil 250.000 kroner for bygging av infrastruktur som tillater elbillading, men støtten begrenses til 10.000 kroner per ladepunkt. I Bergen kan borettslag og sameier få dekket opptil 40% av investeringskostnader med en begrensning på 10.000 kroner per ladepunkt.
Bedrifter som trenger elbillader til elvarebil, kan søke om støtte fra det statlige organet Enova. Enova støtter nemlig kjøp av lader til elvarebil med 5.000 kroner. Denne støtteordningen tar sikte på å redusere klimagassutslipp i transportsektoren.
Norske værforhold er noe som kan få betydning for valg av bil. Generelt er det slik at man med elbiler opplever noe redusert rekkevidde om vinteren. Sammenlignet med om sommeren reduseres rekkevidden med cirka 20% når det er kaldt ute. Dette skyldes blant annet at bilbatteriet fungerer best i varmt vær, men det er også vanlig at man bruker mer strøm om vinteren. Bilen bruker ikke bare strøm til å kjøre, men også til lys, radio eller varme. Om vinteren er det naturlig å varme opp bilen innvendig, og det går da utover bilens strømforbruk og derfor også rekkevidden. Siden batteriet fungerer best ved varme temperaturer, lønner det seg å lade opp bilen rett før du skal kjøre. Det er også mulig å sette på forvarming slik at batteriet er varmt når du skal av gårde. På mange biler er det mulig å skru på forvarmeren med en app slik at dette kan gjøres med enkle fremgangsmåter.
Selve laderen kan også utsettes for nokså tøffe værforhold i Norge. Selv om de fleste ladere som selges på markedet her til lands, tåler de tøffe værforholdene godt, er det likevel lurt å vurdere været når du skal velge plassering av laderen. Har du mulighet til å plassere den i en garasje hvor den skjermes fra snø, regn og vind, er det bra. Når du kjøper elbillader, bør du huske å sjekke laderens driftstemperatur. Denne er gjerne mellom 25 minusgrader og 50 plussgrader, slik at de norske forholdene sjeldent skal være til hinder.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
For å kjøpe av en ferdig montert elbillader må du ut med en relativt høy engangskostnad, men på sikt kan du spare penger på lavere utgifter som ellers ville gått til drivstoff. For at prosjektet skal bli vellykket er det mye man skal huske på:
Montering av elbillader omfatter arbeid med fast elektrisk installasjon. Denne typen arbeid kan kun utføres av en godkjent el-installatør. Hvis jobben utføres av en som ikke er godkjent eller om du prøver å gjøre det selv, kan det gå utover garanti og muligheter til å få penger igjen på forsikring dersom noe skulle gå galt. Du vil heller ikke fått utstedt en samsvarserklæring som bekrefter at arbeidet er utført i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
I Norge reguleres strømprisen i forhold til strømforbruket. Det vil si at strømmen er dyrere i perioder når mange bruker mye strøm. Dette inkluderer blant annet morgentimene når folk står opp og gjør seg klar for dagen, og tiden når de kommer hjem fra jobb. Det blir en slags rushtidsavgift for strømbruk. Om natten bruker de fleste mindre strøm, og det skal derfor lønne seg å sette bilen til lading over natten slik at du har en ferdig oppladet bil når du står opp.
Du bør kun bruke stikkontakten ved nødlading eller i nødstilfeller på reise. Ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap skal ikke stikkontakten være en permanent løsning for lading av elbil. Det skyldes at stikkontakter ikke tåler denne belastningen over lengre perioder og ofte har ikke stikkontakten en egen dedikert kurs, noe den bør ha hvis en skal lade elbil. For å unngå brannfare og treg lading, anbefales det å heller installere en elbillader hjemme.
Gjør smarte boligvalg