Vil du vite mer om billige elbilladere? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om elbilladere til en gunstig penge, hva de koster, om de lønner seg, hva som er viktig å huske på i forbindelse med kjøp av elbillader, og mye mer. Det er store prisvariasjoner i markedet. Ved å undersøke markedet grundig, kan du finne en rimelig elbillader til hjemmet ditt. Men vet du hva montering av elbillader koster? Og er du klar over prisforskjellene mellom lading hjemme og lading på offentlige ladestasjoner? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
Hvis du skal bytte fra bensin- eller dieselbil til elbil, bør du vurdere å kjøpe en elbillader som du kan installere der du bor. Elbiler er billigere i drift enn vanlige bensin- og dieselbiler samtidig som de er mer miljøvennlige. Derfor blir det også stadig mer populært å installere elbilladere i norske hjem. Det er selvsagt mulig å benytte seg av offentlige ladestasjoner, noe som er spesielt relevant om du skal ut på langtur. Men det er også praktisk å ha en elbillader installert hjemme, siden du da kan lade bilen når du selv har behov for det, med din egen strøm, uten å måtte stå i kø. Derfor velger rundt 85% av norske elbileiere å lade bilen sin hjemme, mens resten lader bilen enten på jobb eller ved offentlige ladestasjoner og via hurtigladere.
Fortsatt velger mange å lade bilen hjemme i vanlig stikkontakt, fordi man da slipper å måtte tåle den nokså betydelige éngangsutgiften en egen hjemmelader medfører. Men ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap skal stikkontakten bare brukes som en nødløsning når det ikke finnes andre alternativer; dette skal ikke være en permanent løsning for hjemmelading. Dette skyldes at vanlige stikkontakter ikke er dimensjonert for å tåle den tunge belastningen som lading av elbil utgjør over lengre perioder. Lading i vanlig stikkontakt tar dessuten ganske lang tid. Det kan ta godt over 20 timer å lade en elbil helt full med vanlig stikkontakt fordi ladeeffekten er begrenset til 2,3 kW med et vanlig 1-fas 230V-anlegg. Med en elbillader er det mulig å oppnå ladeeffekter på 3,6 kW, 7,4 kW, 11 kW og 22 kW. Dette kan redusere ladetiden til 16, 8 eller bare 2-3 timer. Det forutsetter imidlertid at det elektriske anlegget og bilen er dimensjonert for slike ladehastigheter.
Med en elbillader i hjemmet kan du altså lade bilen mye raskere, samtidig som du unngår å belaste det elektriske anlegget hjemme unødvendig mye. Og som vi skal se i denne artikkelen: Elbilladere trenger heller ikke være så innmari dyre. Det utvikles stadig flere modeller, og som forbruker har du mange alternativer å velge mellom. Derfor er det mulig å finne nokså rimelige løsninger hvis du bare undersøker markedet godt nok!
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Du vil se nokså store prisvariasjoner når du begynner å lete etter ny elbillader. Delvis skyldes det at noen leverandører bare oppgir pris for selve laderen, mens andre gir pris for lader med montering inkludert i prisen. De billigste elbilladerne koster i underkant av 5.000 kroner, mens de dyreste kan koste over 15.000 kroner. I tillegg kommer prisen for montering, på mellom 3.000 og 8.000 kroner. Det innebærer at du kan skaffe deg en ny elbillader ferdig installert til i underkant av 10.000 kroner. Gjennomsnittsprisen ligger imidlertid noe over 15.000 kroner.
Flere ulike faktorer påvirker prisen for ny elbillader. Først og fremst varierer laderne på markedet i kvalitet. Noen ladere er kraftigere og raskere enn andre og har flere funksjoner. I disse dager er det for eksempel populært å velge smarte elbilladere. Disse justerer ladingen av bilen automatisk i forhold til strømforbruket eller det elektriske anlegget i huset. Som regel vil slike funksjoner innebære en økning i pris. Prisen for montering kan også variere. Som regel inkluderer monteringspakkene kabler av en viss lengde (gjerne 10-15 meter), 2-4 timers arbeid for installatøren, og reisetid og -distanse, i form av en bestemt, begrenset kjørelengde fra installatøren til boligen din. Hvis du har behov for lengre kabler enn de som er inkludert i prisen, må du betale mer. Det samme gjelder hvis det er ekstra arbeidskrevende å installere lader der du bor, for eksempel hvis du må i gang med å grave grøfter eller ordne nye strømuttak. Kjøredistanser som overstiger 50 km kommer ofte med et tillegg i pris, så hvis du ønsker å få installert elbillader så billig som mulig, bør du finne en leverandør i området der du bor og helst så nær deg som mulig.
For å oppnå en billig pris lønner det seg også å hente inn tilbud fra flere leverandører slik at du kan sammenligne disse med tanke på pris og kvalitet. Hvis du henter inn tre pristilbud, så har du et godt utgangspunkt. Når du sammenligner, er det imidlertid viktig å sjekke hva som er inkludert i prisen og om noe eventuelt kommer som et tillegg. Noen ganger lønner det seg å betale litt mer for en bedre og kraftigere lader. Hvis det elektriske anlegget og elbilen din er dimensjonert for høy ladeeffekt, får du bilen ladet fullt opp mye raskere hvis du kjøper en kraftigere elbillader, selv om denne koster mer. Ved å bestille en gratis befaring kan du få nyttige tips om elbilladere som passer til nettopp ditt hjem. En elbillader vil også kunne bidra til å øke boligens verdi. Det kan være lurt å ha i bakhodet hvis du skal selge boligen i løpet av de neste årene.
Enten du er mest opptatt av pris, ladeeffekt eller funksjoner, finnes det flere gode elbilladere på markedet. Noen ser på resultatene fra uavhengige tester når de skal finne en passelig lader, mens andre er mer opptatt av å betale så lite som mulig. Her skal vi se nærmere på et lite utvalg gode ladere både for de som er opptatt av budsjett og for de som er mest opptatt av ytelse.
QUBEV: QUBEV er et lavprisalternativ for deg som er særlig opptatt av pris. Denne elbilladeren fås til i underkant av 5.000 kroner. Laderen har innebygd 6 mA DC-vern, noe som innebærer at du ikke trenger eksternt B-vern, men kun en normal jordfeilautomat type A. QUBEV kan fås med inntil 7,4 kW ladeeffekt, og laderen passer til alle ladbare elbiler.
Zaptec Go: Zaptec GO er en annen rimelig elbillader. Denne er kjent for sitt minimalistiske utseende og sin beskjedne størrelse. Likevel kan laderen gi opptil 22 kW ladeeffekt, forutsatt at det elektriske anlegget og elbilen din er dimensjonert for dette. Skaffer du deg Zaptec GO+ abonnement, kan du i Eco Mode stille inn laderen til å lade på tidspunkter når strømmen er billig slik at du får lavere strømregninger. Laderen passer til alle typer elbiler og ligger i prissjiktet mellom 6.000 og 8.000 kroner.
Easee Home: Easee Home er en norsk elbillader tilpasset norske forhold. Laderen kan gi en ladeeffekt på opptil 22 kW. Den har integrert 4G, wifi-tilkobling og mulighet for å styre laderen gjennom en app. Easee Home har integrert jordfeilvern type B og støtter 3-fase lading på IT-nett, forutsatt at elbilen også støtter dette. Denne laderen kan fås for mellom 7.000 og 8.000 kroner.
DEFA eRange Uno: DEFA eRange Uno, også kalt ABL eMH1, er ikke blant de billigste laderne på markedet, men er et godt alternativ for deg som er særlig opptatt av høy kvalitet. DEFA eRange Uno vant i 2018 en omfattende test av elbilladere utført i Tyskland. Testen ble gjennomført av ACAD, som er den tyske søsterorganisasjonen til norske NAF. DEFA eRange Uno fikk høy score på både sikkerhet, pålitelighet og brukervennlighet. Den fås med ulik ladeeffekt: 7,4 kW, 11 kW og 22 kW.
Dette er noen av de gode og prisgunstige elbilladerne på det norske markedet. Du bør like fullt sjekke ut flere alternativer for å finne den beste laderen for akkurat deg, og bestille befaring for å finne ut hvilken elbillader som passer best der du bor.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Det finnes i dag en rekke støtteordninger som skal bidra til å gjøre det billigere å gjennomføre miljøvennlige tiltak i hjemmet. Vanligvis kan man søke om denne typen støtte hos det statlige organet Enova. Dessverre finnes det ikke støtteordninger rettet mot privatpersoner som ønsker å investere i elbillader hjemme, fordi elbilladere allerede er såpass godt etablert i markedet og ikke trenger ekstern stimulering for å selge. Enova støtter likevel kjøp av elbillader til el-varebil for bedrifter. Dette fordi Enova ønsker å redusere klimagassutslipp i transportsektoren. Det kan søkes om 5.000 kroner i støtte til elbillader for el-varebil, men det er altså kun bedrifter kan søke om denne støtten.
Det finnes også støtteordninger rettet mot borettslag og sameier som ønsker å bygge infrastruktur som legger til rette for å installere elbilladere i borettslaget eller sameiet. Disse støtteordningene er som regel kommunale og varierer fra kommune til kommune. Oslo kommune har noen av de beste støtteordningene i landet. Her kan borettslag og sameier få dekket 20% av investeringskostnader, opptil maksimalt én millioner kroner eller 5.000 kroner per ladepunkt, for etablering av slik infrastruktur. Hvis ditt borettslag eller sameie vurderer å legge til rette for elbillading, bør dere finne ut hvilke støtteordninger som finnes i kommunen der dere bor og ta i bruk disse. Dette vil redusere de totale kostnadene.
I borettslag og sameier er det vanlig at beboer kjøper selve laderen hvis vedkommende ønsker å sette opp elbillader på sin egen parkeringsplass. Hvis det legges opp til et felles ladesystem, derimot, er det mer hensiktsmessig å la kostnadene bli en del av fellesutgiftene.
Du kan i hovedsak velge mellom tre ulike løsninger for lading av elbil: Bilen kan lades med vanlig stikkontakt hjemme (ikke anbefalt), du kan investere i en elbillader du får installert hjemme og lade på denne måten (gunstig), eller du kan bruke offentlige ladestasjoner (praktisk når du er på langtur eller har glemt å lade). Alle alternativer har sine fordeler og ulemper.
Lading med vanlig stikkontakt er ikke en langsiktig løsning da stikkontakten bare skal brukes ved nødlading og denne typen lading potensielt kan være risikofylt. Derfor går vi ikke nærmere inn på dette alternativet her, selv om du i så fall kun betaler for strømmen du bruker og slipper kostnader til elbillader. Hvis du kjøper en elbillader til hjemmet ditt, betaler du mellom 10.000 og 20.000 kroner totalt for lader og installering. I tillegg betaler du for strømmen du bruker. Hvor lønnsomt dette er, avhenger av strømprisen, hvilken strømleverandør du har, og hva slags elbil du har. Ved normal strømpris betaler man ca 1 kroner per kWh lading. Hvis elbilen din har en kapasitet på 35 kWh, vil det da koste 35 kroner å lade batteriet helt fullt.
Lading på offentlige ladestasjoner og hurtigstasjoner er dyrere. Betalingsmodellene kan variere, men det er vanlig å betale både for tiden du bruker laderen og antall kWh. I gjennomsnitt ligger likevel prisen på ca 2,5 kroner per minutt, og bilen kan typisk lades opp til 80% i løpet av 45 minutter. Dette varierer imidlertid fra elbil til elbil. Du ender likevel fort opp med å betale 2-3 ganger så mye for å lade opp bilen på denne måten. Noen lader også bilen på kommunale ladestasjoner som er gratis å bruke. Her får du imidlertid begrenset ladeeffekt, slik at bilen må stå borte fra huset i mange timer. Det er derfor ikke et veldig praktisk alternativ.
Hvis vi sammenligner prisene for lading av elbil med priser på bensin for bensinbil, ser vi at du ender opp med å betale mye mindre med elbil. I gjennomsnitt koster det mellom 1 og 3 kroner per mil i strømutgifter med elbil, og mellom 7 og 15 kroner per mil i drivstoffutgifter med bensinbil. Kostnaden for selve elbilladeren vil altså spares inn nokså raskt.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Pris er ofte et av de viktigste kriteriene for folk som skal investere i elbillader, men det er mye annet som er viktig å huske på i forbindelse med overgangen til elbil:
Selv om du slipper kostnadene til ny elbillader ved å lade i stikkontakten, er det viktig å huske at dette kan være farlig i det lange løp. Vanlige stikkontakter er ikke dimensjonert for denne typen belastning over lang tid, og hvis du ikke tar nødvendige forholdsregler, kan det gå utover sikkerheten. Boksen som følger med ladekabelen, er dessuten tung, og skal aldri henge ned fra stikkontakten. Den må ligge nede eller festes i en krok. Ladingen skal begrenses slik at den ikke overstiger 10A, og kursen må ha jordfeilbryter type B. Husk å aldri lade elbilen med skjøteledning.
Installering av elbillader inkluderer arbeid på fast elektrisk installasjon. Derfor har du ikke lov til å installere laderen selv. Arbeidet må utføres av en godkjent elektroinstallatør. Ved å bruke en godkjent elektroinstallatør kan du være trygg på at laderen installeres på riktig måte, og du får utstedt dokumentasjon som viser at arbeidet med det elektriske anlegget er utført i henhold til gjeldende lover og regler. Hvis du er usikker på om en virksomhet er godkjent, bør du søke den opp i Elvirksomhetsregisteret.
Alle ønsker å spare penger, men det billigste alternativet er ikke alltid det mest lønnsomme. Det er minst like viktig at elbilladeren fungerer som den skal, at den lader opp bilen din raskt nok, og at den er sikker og har de funksjonene du trenger. Gode elbilladere varer som regel lenger og øker verdien av boligen din ytterligere. Du kan også spare penger på å lade bilen når strømforbruket generelt er lavt. Da er prisene som oftest også lavere.
Gjør smarte boligvalg