Vil du vite mer om lading av elbil i stikkontakt? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om å lade elbilen via vanlig stikkontakt, hvilke sikkerhetshensyn du må ta, hvilke lover og regler som gjelder, hva som er viktig å huske på og mye mer. Fortsatt lader mange elbilen i stikkontakten, men dette anbefales ikke som en permanent løsning for lading hjemme. Visste du at det finnes fire måter å lade elbil på? Og vet du hvordan du forhindrer overbelastning? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
Elbil som fremkomstmiddel blir stadig mer populært i Norge og resten av verden. Faktisk er Norge et av landene hvor elbilen er mest utbredt sett i forhold til innbyggertall, noe som er positivt for det grønne skiftet. Men ikke alle har erfaring med bruk av elbil, og teknologien er ny for mange. Hvis du vurderer å kjøpe elbil, vil overgangen til lading fremfor påfylling av drivstoff som bensin eller diesel utgjøre den største forskjellen. Hvordan lader man egentlig en elbil? Hva koster det? Og hvilke sikkerhetsaspekter må man ta hensyn til?
I hovedsak kan elbilen lades på fire forskjellige måter, og disse metodene deles inn i kategorier som kalles "mode". Vi har mode 1, mode 2, mode 3 og mode 4. En detaljert forklaring på de ulike modene følger nedenfor.
Mode 1: Mode 1 er det enkleste formen for lading. Dette er vanlig lading med stikkontakt av typen som er vår husholdningskontakt i Norge. I Mode 1 lader du uten noen form for sikkerhet eller kommunikasjon. Derfor benyttes ikke denne formen for lading hos moderne elbiler.
Mode 2: Mode 2 kalles gjerne sakte lading eller nødlading. Også her lades det med stikkontakt, men kabelen som benyttes, har diverse sikkerhetsfunksjoner som ivaretar de mest grunnleggende behovene og som sikrer kommunikasjon mellom ladekabel og bil. Dette forhindrer at strøm når frem før en sikker kontakt med bilen har blitt etablert og hindrer lading ved jordfeil i anlegg. Som navnet nødlading tilsier, skal denne formen for lading kun brukes når det ikke finnes bedre alternativer.
Mode 3: Mode 3 viser til lading fra fast installasjon som elbillader og ladestolper. Her er det elbilladeren som ivaretar sikkerhetsfunksjonene. En elbillader må installeres av en autorisert elektroinstallatør og laderne støtter ulike mengder ladeeffekt. Hvis du skal kjøpe elbillader hjemme, er det viktig å finne ut hvor stor ladeeffekt bilen tillater og finne en lader som er dimensjonert for den ladeeffekten. Som regel er det snakk om ladeeffekt på 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW og 22 kW.
Mode 4: Mode 4 kalles gjerne hurtiglading og viser til den modusen som brukes når vi besøker en hurtiglader. Denne formen for lading er veldig rask og benytter en ladeteknologi som kalles CCS og CHAdeMO for å lage likestrøm som ledes direkte til batteriet.
Med elbil kan du velge mellom å lade bilen hjemme eller på offentlige ladestasjoner. Ønsker du å bruke offentlige ladestasjoner, finner du vanlige ladestasjoner med normallading og stasjoner med hurtiglading. De aller fleste elbileiere velger imidlertid å lade bilen hjemme. Da slipper du å vente i kø, og du kan lade bilen når du selv ønsker, for eksempel over natten.
I 2023 kom det forbud må å bygge nye stikkontakter for lading av elbil, noe som vil si at du ikke lenger kan opprette en ny ladeplass som benytter seg av stikkontakt til å lade. Ved etablering av nytt ladepunkt, trengs det da en ladeboks. Regelendringen, som kom med NEK 400:2022, er ikke tilbakevirkende, så dersom du alt har et etablert ladepunkt med stikkonktakt, kan denne fortsatt benyttes. Selv om det fremdeles er flere som da lader i stikkontakten, skal ikke dette være en permanent løsning på grunn av den store belastningen over tid. Det anbefales derfor å installere elbillader hjemme og heller benytte seg av lading med stikkontakt når det ikke finnes andre alternativ.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Mange velger å kjøpe elbil fordi de ønsker å bidra til et mer miljøvennlig samfunn, men det er også lavere drivstoffutgifter forbundet med elbil sammenlignet med biler som bruker bensin eller diesel. Prisen for å lade bilen hjemme, enten du lader i stikkontakt eller med elbillader, avhenger imidlertid av flere faktorer. Ditt valg av strømleverandør er med på å påvirke prisen. Samtidig vil strømprisen til enhver tid, og valg av elbil, være viktige faktorer. Som regel tar man utgangspunkt i en pris på 1 krone per kWh lading. Har du et batteri med kapasitet på 30 kWh, vil det altså koste 30 kroner å lade batteriet fullt opp. Hvor langt du kommer på et fullt batteri, avhenger av kjørestil, bilens evne til å utnytte batteriet, temperatur og andre ting du bruker strøm til i bilen. Om vinteren reduseres for eksempel rekkevidden med omkring 20% fordi det er kaldere og vi bruker mer strøm til oppvarming.
Ved lading av elbil på offentlige ladestasjoner med hurtiglading må du regne med å betale mer. I gjennomsnitt koster dette rundt 5 kroner per kWh. Hvis du ikke lader bilen hjemme, kan du også benytte deg av offentlige ladestasjoner på kommunale plasser. Dette er ikke nødvendigvis hurtigladere og ladeeffekten er således begrenset, så du må i slike tilfeller være forberedt på å lade bilen over lenger tid.
Hvis du lader elbilen i stikkontakt, har du som regel ikke andre utgifter enn de som går med til strømforbruk, men siden lading med stikkontakt ikke skal være en permanent løsning, og denne formen for lading tar lang tid, velger mange å investere i en elbillader til hjemmet. Selve laderen varierer i pris mellom 5.000 og 15.000 kroner, og installasjon på 3.000 til 8.000 kroner kommer i tillegg. De fleste ender imidlertid opp på en pris mellom 10.000 og 20.000 kroner til sammen. En elbillader hjemme vil dessuten bidra til å øke verdien til boligen din.
Selv om det er lov å bruke tidligere etablerte stikkontaktladepunkter, er dette mindre sikkert enn å lade via en ladeboks. Det anbefales at du generelt kun lader med stikkontakt når det ikke finnes noen andre alternativer og at du i alle tilfeller tar sikkerhetsmessige hensyn. Du bør blant annet få en elektriker til å kontrollere at det elektriske anlegget i huset ditt tåler den store belastningen som følger av lading av elbil i stikkontakt og at alt er i orden med ladekontakten. Det er lov å vedlikehold og ivareta stikkontakter som er installert til lading selv om det ikke er lov å opprett nye.
Som regel kommer ladekabler til stikkontakt med tunge bokser. Disse kan veie flere kilo og føre til ytterligere belastning. Det er viktig at denne boksen hviler på et trygt underlag eller festes i en krok. Den må aldri henge direkte i lufta, da kontakten ikke tåler vekten. Hvis du lar den gjøre det, kan stikkontakten bli bøyd, plasten kan sprekke og faren for varmgang øker. De fleste stikkontakter er bare testet for en belastning på cirka en halv kilo.
Har du en gammel elbil som kan lades med mode 1, så er det viktig å unngå høy belastning på kursen ved lading. Det elektriske anlegget i boligen din må være dimensjonert for belastningen og ladingen skal begrenses slik at den ikke overstiger 10A. Kursen må dessuten beskyttes med en jordfeilbryter. Før bruk er det viktig at du sjekker om det er skader eller andre tegn til varmgang på stikkontakt og ledning. Gul eller brun farge kan være tegn på dette. Det samme gjelder brent lukt eller smeltet plast i kontakt eller støpsel. Hvis du oppdager slike tegn, må du ikke lade bilen.
Mange ønsker å bruke en skjøteledning fordi ladekabelen er for kort eller fordi kontakten ikke passer. Skjøteledning må imidlertid ikke benyttes ved lading av elbil. Dette øker faren for brann, elektrisk sjokk, overbelastning og kortslutning.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Selv om stadig flere velger å kjøpe en egen elbillader til hjemmet er det fortsatt mange som lader med vanlig stikkontakt. En undersøkelse fra 2018 viste at omtrent halvparten av norske elbileiere lader bilen med vanlig stikkontakt. Videre har Norsk elbilforening gitt antydninger om at så mye som 60 prosent lader bilen med kontakter som ikke er godkjent for slik bruk. Dette er farlig fordi mange stikkontakter ikke er dimensjonert for å tåle den høye belastningen som lading av elbil representerer over tid.
Forbudet mot nyinstallasjon av fast elbillading med stikkonktakt vil føre til at alle ladeplasser etter 2023 blir sikrere, og vil sannsyligvis motivere flere til å gå over til ladeboks.
Det er viktig at de som beholder eksisterende ladepunkt med stikkontakt, at det oppfyller kravene som gjelder for disse. Det stilles krav til å ha jordfeilbryter type B og et overstrømsvern på maks 10A. Ifølge forskrift om elektriske lavspenningsanlegg § 16, må anlegget være egnet til forutsatt bruk. Dette kravet oppfylles ikke dersom du lader med en vanlig kontakt som ikke har jordfeilbryter type B eller overstrømsvern på maks 10A. For å oppfylle kravene i § 16, er det dessuten nødvendig å installere overspenningsvern for å hindre at lynnedslag forårsaker skader på bil og batteri.
Ladeanlegget skal dimensjoneres på en slik måte at alle ladepunkter kan belastes fullt uten at det fører til at hovedsikringen går. Det innebærer for eksempel at alle biler skal kunne starte lading med full ladeeffekt samtidig uten at hovedsikringen ryker. Mange elbilladere (mode 3) er utstyrt med laststyring. Dette gjør det mulig å fordele ladeeffekt ut fra tilgjengelighet.
Hvis det skal installeres elbilladere i borettslag eller sameier, må de følge de nye reglene iht NEK 400:2022 og man følge reglene i forskrift om internkontroll. Ifølge denne forskriften skal det etableres rutiner for å kontrollere og vedlikeholde det elektriske anlegget. Hvis du som beboer i borettslag eller sameie selv eier elbilladeren, er det du som har ansvar for å ivareta sikkerheten. Dersom laderne eies av borettslaget eller sameiet, må styret se til at ladepunktene sjekkes visuelt en gang i uken og kontrolleres av en fagperson en gang i året.
På tross av muligheten til å lade elbilen med tidligere etablert stikkontakt for fast lading anbefales det å gå til anskaffelse av en elbillader. Dette vil både gi raskere lading og økt sikkerhet. Med stikkontakt tar det normalt godt over 20 timer å lade batteriet fullt, mens det med elbillader kan variere mellom 2 og 16 timer, avhengig av dimensjonering på strømanlegg, elbillader og hvilken elbil du har.
Har du bestemt deg for å kjøpe en elbillader hjemme, bør du først finne ut hvilke begrensninger strømanlegget og elbilen setter for ladeeffekt. Vanlig ladekapasitet hos elbiler er 3,6 og 7,4 kWh. Kjøper du en elbillader som kan gi 22 kWh, får du ikke utnyttet laderens fulle kapasitet. Ladere med så høy ladeeffekt er gjerne dyrere, men det kan likevel være lurt å investere i en slik hvis du uansett planlegger å kjøpe en elbil med større kapasitet i fremtiden. Elbilladere kommer også med forskjellige funksjoner. Betaler du litt mer, kan du for eksempel få en smart elbillader som justerer effekt og lading etter strømforbruket i hjemmet ditt.
Når du har funnet ut hvilken lader du trenger, bør du gjøre grundige undersøkelser av alternativene på markedet. Du kan blant annet søke opp uavhengige tester for å finne ut hvilke ladere som gir mest for pengene. Elbilladere kan kjøpes separat eller som en del av en totalpakke som også inkluderer installering. Det anbefales at du bestiller en befaring fra en leverandør for å få gode råd og tips om lader som passer til hjemmet ditt og bilen din. På den måten kan du dessuten få et prisoverslag for lader og installasjon.
Det anbefales å hente inn flere tilbud slik at du kan sammenligne alternativene dine på pris og kvalitet. På den måten unngår du å betale for mye. Det billigste alternativet er imidlertid ikke alltid det beste. Det kan fort lønne seg å investere litt mer i en lader med høyere kvalitet, bedre ladeeffekt og lengre levetid.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Hvis du skal lade elbil med stikkontakt, er det først og fremst viktig å følge de lover og regler som gjelder og ivareta sikkerheten på best mulig måte. Utover det er det flere ting som er viktig å huske på, enten du skal lade med stikkontakt eller vurderer å gå til anskaffelse av hjemmelader.
Om du skal oppgradere fra lading i stikkontakt til en egen elbillader hjemme, er det viktig at du sjekker det elektriske anlegget på forhånd og ikke oppgraderer til mer enn anlegget tåler. Har du planer om å installere en lader med mer enn 16A, anbefales det å få en fagperson til å kikke på sikringsskapet ditt. I de fleste boliger er det mulig å oppgradere til 16A kurs, men større kapasitet enn dette kan være problematisk i eldre boliger der det gjerne finnes begrensninger i overbelastningsvernet.
Elbilladere i hjemmet er et relativt nytt fenomen, også for elektrikere. Derfor er det viktig å finne en dyktig elektroinstallatør. Noen ladere har allerede innebygd jordfeilvern type B. I slike tilfeller trenger du ikke å beskytte strømkursen med et eget type B jordvern. Hvis laderen ikke har dette innebygd, må du sørge for at strømkursen sikre med jordvern type B. Siden installering av elbillader involverer arbeid med fast elektrisk installasjon, er det krav til at jobben utføres av en autorisert elektroinstallatør. Du kan søke opp elvirksomheter på Elvirksomhetsregisteret for å se om de er godkjent.
Enten du lader hjemme med stikkontakt eller med elbillader, er det viktig å huske at strømprisen varierer i forhold til forbruket generelt i befolkningen på gitte tidspunkter. Strømmen er dyrere når forbruket er høyt. Dette for å sikre en jevnere fordeling av strømforbruket og hindre overbelastning av strømnettet. Det innebærer blant annet at du kan lade bilen billigere på tidspunkter når strømforbruket ellers er lavt, for eksempel om natten. Ved å ta hensyn til strømprisene til enhver tid reduserer du utgifter til lading av elbil.
Gjør smarte boligvalg