Vil du vite mer om de beste elbilladerne? I denne guiden forteller vi deg alt du bør vite om de beste elbilladerne på markedet, hvordan de fungerer, hva de koster, hvilke ladere som gjør det bra i ulike tester og mye mer. Uavhengige tester viser at det er noen elbilladere som skiller seg ut som mer sikre, brukervennlige og pålitelige enn andre. Men vet du hvilke dette er, og kjenner du til prisene på slike ladere? Og er du klar over hvordan norske værforhold kan påvirke lading av elbil? Følg våre råd og unngå de vanligste feilene!
Elbiler blir stadig mer populære på norske veier. Hvis du vurderer å skaffe den en elbil, har du sikkert tenkt på å kjøpe en elbillader til hjemmet i samme slengen. Selv om det er mulig å lade elbilen med vanlig stikkontakt, skal man ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap kun bruke vanlig stikkontakt som en nødløsning. Lading med vanlig stikkontakt tar veldig lang tid og kan dessuten medføre fare for overoppheting. Maksimal ladehastighet er begrenset til 2,3 kW i et vanlig 1-fas 230V-anlegg.
Med en ordentlig elbillader økes strømstyrken til mellom 16 og 32 ampere. Dette vil igjen øke ladehastigheten til mellom 3,6 og 7,4 kW. Med 7,4 kW ladehastighet kan et tomt batteri lades helt fullt i løpet av cirka 8 timer. Dersom du bor i en ny bolig, har du kanskje et 3-fas 400V-anlegg. Dette vil øke ladehastigheten betydelig, helt opptil 22 kW med 32 ampere. Forutsatt at bilen er i stand til å ta imot så mye strøm, kan den lade seg helt full på litt mer enn 2,5 time.
Elbiler kommer med to forskjellige typer kontakter: Type 1 og Type 2. Type 2-kontakter er standarden for lading med vekselstrøm (AC-lading) i Europa og den mest utbredte typen kontakter. Type 1-kontakter er helt runde, mens type 2-kontakter er delvis runde med en flat topp. Det er mulig å koble en bil med type 1-kontakt til en elbillader med type 2-kontakt ved å bruke en adapter.
Elbilens ladekabel kommer i 1-fas eller 3-fas (også kalt énfase og trefase). I utgangspunktet skal en 3-fas kabel gi tre ganger så mye strøm som en kabel med 1-fas. Selv om alle elbiler kan lades med en 1-fas- eller 3-fas-elbillader, har ikke alle elbiler tilstrekkelig kapasitet til å håndtere trefaselading. Elbiler med store batterier kan ta imot trefaselading, mens en del ladehybrider kun klarer enfaselading. En 1-fas elbillader kan maksimalt lade 4,6 kW, mens en 3-fase elbillader kan lade fra 11 kW til 22 kW, avhengig av om du har 16 eller 32 ampere. I dag er elbilladere med 1-fas de mest utbredte, selv om 3-fas-ladere blir stadig mer populære på grunn av økt ladehastighet.
Hvor raskt du får ladet elbilen med en elbillader, avhenger av selve elbilladeren, elbilen og det elektriske anlegget i boligen din. Den øvre grensen for ladehastighet avgjøres av det svakeste punktet. Det vil si at hvis bilen bare kan motta 3,7 kW, spiller det ingen rolle om det elektriske anlegget eller elbilladeren er dimensjonert med høyere kapasitet. De fleste elbiler i Norge kommer med en maksimal kapasitet på 3,7, 7,4 11 eller 22 kW. Før du bestemmer deg for hvilken elbillader du vil kjøpe, må du altså først sjekke elbilens maksimale kapasitet. I tillegg må du finne ut om det elektriske anlegget hjemme hos deg er i stand til å levere nok strøm i forhold til kapasiteten som gjelder for elbilladeren du har valgt, samt elbilens maksimale kapasitet.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Elbilladere koster vanligvis et sted mellom 5.000 og 15.000 kroner. I tillegg kommer installasjonen, som varierer i pris mellom 3.000 og 8.000 kroner. En ferdigmontert elbillader vil i de fleste tilfeller koster mellom 10.000 og 20.000 kroner. Hvis du ikke har installert overspenningsvern, kommer dette som et tillegg i prisen. Ladere som kan levere høyere effekt, koster som regel mer og er ofte noe dyrere å installere. Du kan kjøpe elbillader og installasjon hver for seg hvis du ønsker det, men mange leverandører tilbyr en gunstig pakkepris som inkluderer både lader og installasjon. Ofte er dette rimeligere enn å kjøpe de to delene hver for seg. Prisen for montering kan for øvrig øke dersom det er lang avstand mellom elbillader og sikringsskap eller det må legges til ytterligere løsninger for strømtilførsel.
Foruten kostnader til selve laderen og installasjonen, må du betale for lading i form av strømutgifter. Hvor mye det vil koste å lade opp bilen din, kommer an på hva slags bil du har, batteriets kapasitet, samt strømprisen. Med en gjennomsnittlig strømpris på 1 kroner per kWh og et bilbatteri med kapasitet på 30 kWh, koster det altså 30 kroner å lade opp bilen. Batteriene er imidlertid laget slik at de ikke lades opp til maksimal kapasitet, dette for å ivareta batteriet. Derfor betaler de fleste et sted mellom 20 og 30 kroner for hver opplading. Til sammenligning må du betale et sted mellom 150 og 200 kroner for å lade opp bilen ved en offentlig ladestasjon. Du kan altså spare mye på å lade bilen hjemme med en elbillader.
Med elbil betaler du cirka 1 til 3 kroner per mil i strømutgifter, mens du med bensin må regne med å betale mellom 7 og 15 kroner per mil. I tillegg til at du sparer penger på lavere drivstoffutgifter, vil det å investere i en elbillader kunne være med på å øke boligens verdi. Det vil komme deg til gode hvis du en gang i fremtiden skal selge boligen din. Det er også mulig å kjøpe elbilladere med regulerbar ladeeffekt slik at laderen passer for de fleste potensielle innflyttere eller for en ny bil du eventuelt kjøper en gang i fremtiden.
På grunn av elbilens økende popularitet finner vi stadig bredere utvalg av elbilladere. Her skal vi se nærmere på noen populære ladere og hvordan de har gjort det i uavhengige tester:
ABL eMH1 (Defa eRange Uno): ABL eMH1 selges i Norge under navnet Defa eRange Uno. Denne modellen vant en omfattende test utført av tyske ACAD i 2018. ADAC er søsterorganisasjon til norske NAF og har mer enn 20 millioner medlemmer. Testen vurderte 12 elbilladere på sikkerhet, brukervennlighet og pålitelighet. Defa eRange Uno passer til alle biler. Inngangsspenning er 230V 1-fase og modellen kan fås i tre ulike størrelser, 7,4 kW, 11 kW og 22 kW. Laderen tåler norske vintre godt.
Keba P30: Keba KeContact p30 ble nummer to i den ACADs test og modellen scoret høyt på både sikkerhet, brukervennlighet og pålitelighet. Modellen kan også fås med ulik effekt, derunder 4,6 kW, 7,4 kW, 11 kW og 22 kW. Laderen fungerer godt i temperaturer opp mot hele 40-50 plussgrader samt helt ned i 25 minus, og er derfor godt egnet for norske forhold.
Mennekes Amtron: Mennekes Amtron ble rangert som nummer tre i ACADs test fra 2018. Denne elbilladeren produseres i Tyskland og kan fås på det norske markedet. Laderen kan yte inntil 11 kW ved 16 ampere (3-fas 400V) og leveres med en fem meters ladekabel. Modellen er brukervennlig, sikker og pålitelig. Det er mulig å justere ladestrømmen mellom 6, 8, 10, 13 og 16 ampere ved behov.
Schneider EVlink: Schneider electric EVlink endte på 6 plass i ACADs tests og er en modell som selges i Norge. Du kan få Schneider EVlink i 3,7 kW og 7,4 kW for 230V 1-fas, og 11 kW og 22 kW for 400V 3-fas. Modellen er kjent for å være både robust og sikker, samt enkel å bruke.
Easee Home: Easee home ble ikke inkludert i den ovennevnte ACAD-testen, men vi tar den likevel med, da dette er en modell som er særlig tilpasset norske forhold. Easee home tåler både snø, vind, regn og sol godt, og den kan tilpasses alle typer elbil, strømnett og strømstyrker. Ved maksimal effekt kan denne laderen lade opp mot 10 ganger raskere enn med vanlig stikkontakt.
Dette er bare noen av de populære elbilladerne på det norske markedet per 2021. Det anbefales imidlertid at du sjekker ut også andre modeller for å finne den riktige for akkurat deg samt forhører deg med en elektriker om hva som passer til forholdene der du bor.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Per i dag er det ikke mulig for privatpersoner å få støtte fra staten til kjøp av elbillader. Det statlige organet Enova har imidlertid støtteordninger rettet mot bedrifter som ønsker å kjøpe elbilladere til elektriske varebiler. Denne støtten gis i forbindelse med satsingen Nullutslippsfondet, som tar sikte på å redusere klimagassutslipp ved å gjøre nullutslippsløsninger mer attraktive på markedet. Ved å støtte kjøp av elbilladere til elvarebil håper Enova å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren. Bedrifter som skal kjøpe ladere til el-varebiler, kan få 5.000 kroner i støtte. Støtten gis til én lader per el-varebil. For mer informasjon om denne støtteordningen, kan du besøke Enovas hjemmesider.
Det finnes også støtteordninger hos kommunene, som er rettet mot borettslag og sameier. Klimaetaten i Oslo kommune tilbyr eksempelvis tilskudd til etablering eller oppgradering av infrastruktur som tilrettelegger for etablering av ladestasjoner. Denne støtten gis til borettslag, sameier og garasjelag, men ikke til privatpersoner og bedrifter. Med denne støtten dekker kommunen maksimalt 20% av investeringskostnader, men ikke mer enn 5.000 kroner, for alle ladepunkt borettslaget eller sameiet legger til rette for. Borettslaget eller sameiet kan likevel ikke motta mer enn én million kroner i tilskudd gjennom denne støtteordningen.
På samme måte tilbyr Viken fylkeskommune støtte til borettslag, sameier og garasjelag som ønsker å investere i infrastruktur som legger til rette for å etablere ladestasjoner. Viken fylkeskommune gir støtte opptil 250.000 kroner per borettslag for denne typen infrastruktur, og maksimalt 10.000 kroner i støtte for hvert ladepunkt.
Norge er et land med lange og kalde vintre, og dette har implikasjoner for lading og kjøring av elbil. Generelt påvirker kalde temperaturer både ladetiden og -hastigheten ved hurtiglading og bilens rekkevidde. Om vinteren er det vanskelig å få elbilbatteriet tilstrekkelig varmt for å oppnå optimal ladehastighet. Tester fra NAF har dessuten vist at bilens rekkevidde reduseres med omkring 20% om vinteren sammenlignet med sommeren. Batteriet lader bedre når det er varmt. Derfor lønner det seg å kjøre en stund før man setter bilen på lading om vinteren. Noen elbiler har også et system som tillater forvarming av batteriet, noe som kan øke ladehastigheten om vinteren.
Værforholdene har også betydning for plassering av elbilladere. Noen installerer elbilladeren på veggen eller på en stolpe utenfor huset, mens andre har den stående i garasjen. Ute vil laderen være mer utsatt for ytre påkjenninger, og det er derfor lurt å tenke over værforholdene der du bor når du skal bestemme deg for plassering av laderen. Har du en isolert garasje som holder en viss temperatur, kan dette være en godt egnet plassering av lader. Da kan du unngå kuldegradenes negative påvirkning på ladehastigheten. Selv om mange ladere som selges i Norge, er tilpasset norske værforhold og tåler kalde vintre, er det lurt å plassere laderen et sted hvor den er beskyttet mot vær og vind.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Hvis elbiler og elbilladere er nytt for deg, kan det hele virke forvirrende da det er mye å sette seg inn i. Du bør likevel sette av litt tid til å prøve å forstå hvordan elbilladere fungerer. Dette vil gjøre det enklere å finne riktig elbillader for deg. Til slutt skal vi derfor se nærmere på hva som er viktig å huske på i forbindelse med elbilladere:
Selv om du kan bruke stikkontakten til lading i nødsfall, bør dette unngås så langt det lar seg gjøre. Lading med stikkontakt øker risikoen for brann og for at det skjer noe galt med jordfeilvernet. Jordfeilvernet kan slutte å fungere dersom små likestrømmer lekker tilbake på kursen, mens slitasje på stikkontakten og dårlig kontakt kan forårsake brann. For å kunne bruke stikkontakt som en permanent løsning, må du ha jordfeilautomat type B, kurs med med maks 10 ampere, og stikkontakten skal dessuten ha en egen sikring. Vær oppmerksom på at elbilladeren ikke kan henge direkte ned fra stikkontakten, da laderens vekt kan ødelegge kontakten. Skjøteledning må aldri brukes, da dette øker faren for overbelastning og brann ytterligere.
Når du skal kjøpe lader til elbil, er det viktig at du finner en lader som er dimensjonert for bilens og strømnettets kapasitet. Det er ingen vits i å bruke mye penger på en elbillader som kan gi mye mer strøm enn det bilen er i stand til å ta imot. Hvis bilen din kan lade med 7,2 kW, trenger du en 32 ampere kurs på ladestasjonen, og ladestasjonen må dessuten være i stand til å levere 7,2 kW. Du kan få gode råd og tips fra leverandørene om kjøp av elbillader ved å gi utfyllende informasjon om elbilen og det elektriske anlegget i boligen din.
Strømprisen reguleres av forbruk og er generelt lavere på tidspunkt hvor folk bruker lite strøm. Strømprisene fungerer som en slags rushtidsavgift for å forhindre overbelastning på strømnettet. Det innebærer at det er dyrere å lade bilen når folk flest bruker mye strøm, for eksempel om morgenen, eller etter jobb når folk kommer hjem for å lage middag, vaske klær, bruke PC og så videre. Du unngår de store strømregningene ved å lade bilen når strømforbruket ellers er lavt, som på natta.
Gjør smarte boligvalg