Lurer du på hva en Tesla hjemmelader koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen for en Tesla hjemmelader, inkludert hvor mye de ulike typene lader fra Tesla koster, hvorvidt det lønner seg å kjøpe disse laderne, hvor mye penger du kan spare, og mye mer. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
Hvis du har en Tesla, har du kanskje vurdert å kjøpe en Tesla hjemmelader som du kan få installert ved boligen din? Ved kjøp av elbil slipper man høye engangsavgifter og merverdiavgift, samtidig som man får fritak for bompenger på riksvei, tilgang til kollektivfelt, billig eller gratis adgang til ferge og gratis parkering. Elbilsatsingen her til lands har ført Norge opp til verdenstoppen på elbil. Tesla er det mest populære merket og den mest solgte bilen i Norge i 2021.
Med elbil kan man velge å lade bilen med vanlig stikkontakt, med en egen hjemmelader eller på offentlige ladestasjoner. Generelt skal man unngå lading med vanlig stikkontakt. Vanlige stikkontakter tåler ikke den tunge belastningen over tid og skal derfor bare brukes til nødlading. De fleste elbileiere lader bilen hjemme og det anbefales å bruke en egen hjemmelader. Dette gir økt sikkerhet og raskere lading. Noen velger også å lade bilen ved offentlige ladestasjoner, særlig Tesla-biler, da Tesla er den eneste produsenten som også har bygget et eget nettverk av superladere.
Prisen for en Tesla hjemmelader varierer mellom ca 3.000 og 6.000 kroner. Wall Connector Gen 2 er den billigste varianten, mens den nyere modellen Wall Connector Gen 3 koster nærmere 6.000 kroner. Med Wall Connector Gen 2 får du ikke wifi-tilkobling og trådløse oppdateringer. Wall Connector passer bra til Model S, Model 3, Model X og Model Y. Med en Tesla hjemmelader kan du få opptil 22 kW ladeeffekt forutsatt at bilen og strømnettet der du bor er dimensjonert for dette. I tillegg til prisen for selve laderen, må du betale for installering. I Norge finnes flere elektroleverandører som er sertifiserte installatører av hjemmeladere fra Tesla. Det innebærer at produktet installeres i henhold til Teslas kvalitetskrav. Prisen for installasjon kan variere fra installatør til installatør, men typisk vil det koste mellom 3.000 og 8.000 kroner. Tesla selger også en egen sokkel beregnet for Tesla Wall Connector. Dette er en aluminiumsstolpe beregnet for frittstående lading som både passer til Gen 2 og Gen 3. Sokkelen koster i underkant av 5.000 kroner.
Du trenger ikke nødvendigvis bruke Tesla hjemmelader for å lade en elbil fra Tesla. Du kan også bruke andre elbilladere. Laderne på markedet varierer både når det kommer til kvalitet og pris. De fleste laderne ligger likevel i et prissjikt mellom 5.000 og 15.000 kroner. De beste laderne yter som regel mer, har nyttige funksjoner, lang levetid og koster gjerne litt mer. Vær obs på at prisen for installasjon kan bli høyere enn 3.000 - 8.000 kroner dersom forholdene tilsier ekstra mye arbeid, for eksempel hvis man må i gang med gravearbeid.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Generelt er det billigere å lade strøm på en elbil enn å kjøpe bensin eller diesel. Selv om du må ut med en relativt høy engangssum for kjøp og installering av hjemmelader, vil pengene spares inn nokså raskt i form av lavere utgifter til drivstoff. Fritaket for engangsavgifter, merverdiavgift og bompenger på riksvei er også faktorer som bidrar til å gjøre kjøp av elbil til en lønnsom investering. Kjøp av en egen Tesla hjemmelader kan dessuten bidra til å øke verdien på boligen din, noe som vil komme deg til gode dersom du skal selge boligen en gang i fremtiden.
Mange lurer på om det er mulig å spare penger på å installere laderen selv fordi installasjonen utgjør en nokså stor del av kostnadene til en egen hjemmelader. Det er imidlertid ikke en jobb man kan gjøre selv. Installasjon av elbillader involverer arbeid med fast elektrisk installasjon. Denne typen arbeid kan kun utføres av godkjente elektroinstallatører. Hvis du skulle velge å gjøre det selv eller få noen uten slik godkjenning til å gjøre jobben, får du ikke utstedt dokumentasjon som bekrefter at arbeidet er utført i henhold til gjeldende lover og regler. Ved å bruke en godkjent elektriker, får du hjemmeladeren installert på en trygg og sikker måte.
Tesla hjemmeladere er populære i Norge, men hvis du heller ønsker en annen type lader, anbefales det at du bestiller befaring fra en leverandør slik at du kan få gode tips om ladere som passer til strømnettet og bilen din. Du kan da hente inn tilbud fra flere leverandører slik at du kan sammenligne ulike ladere på pris og kvalitet, og på den måten unngår du å betale mer enn nødvendig. Ofte kan det imidlertid lønne seg å betale litt mer for en lader som yter bedre og har lengre levetid.
Det tilbys støtte til en rekke miljøvennlige tiltak som gjennomføres i hjemmet, men det er per i dag ikke mulig å få støtte til kjøp av elbillader for privatpersoner. Enova er et statlig organ som tilbyr støtte til ulike miljøvennlige tiltak, men elbilladere er allerede såpass utbredt på markedet. Støtte fra Enova gis hovedsakelig til kjøp av produkter som er i en startfase, koster mye og som har behov for ekstern stimulering for å selge godt.
Borettslag og sameier kan benytte seg av kommunale støtteordninger hvis de ønsker å bygge infrastruktur som gjør det mulig å installere elbilladere for beboerne i borettslaget eller sameiet. Disse støtteordningene er ulike fra kommune til kommune, så borettslaget eller sameiet bør finne ut hva som støttes i den aktuelle kommunen. I Oslo kommune kan borettslag og sameier få dekket opptil 50% av investeringskostnader ved bygging av infrastruktur som gjør det mulig å installere elbilladere i 2024. Støtten er begrenset til tre million kroner maksimalt og ikke mer enn 7.000 kroner per ladepunkt. Bergen kommune tilbyr i 2024 støtte som tilsvarer 20% av investeringskostnader, men ikke mer enn 4.000 kroner per ladepunkt. Støtten forutsetter imidlertid at det legges opp til bildeling.
I Akershus fylkeskommune kan borettslag og sameier søke om støtte til infrastruktur for elbillading og få opptil 500.000 kroner i støtte. Støtten er begrenset til maks 10.000 kroner per ladepunkt. Ved å legge til rette for elbillading i borettslag og sameier blir det mer attraktivt å kjøpe bolig der. Støtte fra kommune vil dessuten bidra til redusere de totale kostnadene.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Norge er et land med kalde og lange vintre. Det påvirker elbiler i større grad enn bensin- og dieselbiler. Ladingen går gjerne tregere om vinteren og bilens rekkevidde reduseres, ofte til rundt 20% lavere enn om sommeren. Det er vanlig at elbiler bruker omkring 1,5 kWh per mil om sommeren, mens forbruket øker til ca 2 kWh per mil om vinteren. I tillegg bruker man gjerne mer strøm til andre ting om vinteren, for eksempel er det økt behov for å varme opp bilen. For at elbilbatteriet skal lade best mulig, må det være varmt nok. Kulden er derfor batteriets verste fiende. Det er imidlertid lurt å parkere elbil og installere elbillader på en plass hvor det ikke er altfor kaldt. Noen elbiler har dessuten et system for forvarming av batteri slik at ladehastigheten ikke påvirkes av kulden i så veldig stor grad i løpet av de kaldeste vintermånedene.For å unngå at de norske værforholdene påvirker elbilens rekkevidde i alt for stor grad, kan du følge rådene nedenfor:
De aller fleste elbileiere velger å lade bilen hjemme. Dette er både billigere og ofte mer praktisk enn å lade på offentlig ladestasjoner. Hvis du lader bilen hjemme, kan du i nødstilfeller lade bilen i vanlig stikkontakt. Da betaler du bare for strømmen du bruker, men lading i stikkontakt skal ikke være en permanent løsning fordi stikkontakten ikke tåler belastningen over tid. Derfor er det lurt å kjøpe en hjemmelader i stedet. Med hjemmelader må du ut med en engangskostnad på 10.000 - 20.000 kroner for kjøp av laderen og installering. I tillegg betaler du for strømmen du bruker til å lade bilen. Hvor mye dette koster avhenger av strømprisen til enhver tid, hvor godt bilen din utnytter strømmen og hvilken strømleverandør du har. Det er imidlertid vanlig å ta utgangspunkt i en strømpris på 1 krone per kWh. Med en batterikapasitet på 30 kWh, betaler du da 30 kroner for å lade opp batteriet.
Normalt betaler man et sted mellom 1 og 3 kroner i strøm for hver mil man kjører med elbil. Til sammenligning må du ut med 7 - 15 kroner i bensinutgifter ved en mils kjøring i bensinbil. Det er derfor vesentlig billigere å kjøre elbil. I tillegg slipper du en del andre utgifter knyttet til bompenger på riksvei, parkering, adgang til ferge og så videre.
Du kan også lade bilen på offentlige ladestasjoner. Tesla har sine egne superladere stasjonert over hele landet. Selv om lading på disse stasjonene koster mer enn å lade hjemme, er det likevel mye rimeligere enn å fylle bensin på bilen. Hos Teslas superladere betaler du cirka 5 kroner per kWh. Du finner en oppdatert oversikt over Teslas superladere i Norge på deres hjemmesider.
Et annet alternativ er å lade elbilen på kommunale ladestasjoner. Dette er ofte gratis, men ladehastigheten er som regel begrenset, noe som gjør dette til et mindre attraktivt alternativ fordi bilen må stå å lade i lengre perioder borte fra hjemmet.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
En Tesla hjemmelader er et rimelig alternativ sammenlignet med andre hjemmeladere på markedet. Samtidig gir laderne fra Tesla høy ladeeffekt. Derfor er det som regel verdt å investere i denne laderen. Det er likevel viktig å huske at ladehastigheten ikke bare avhenger selve elbilladeren, men også strømnettet der du bor og elbilen din. Strømnettet og elbilen må være dimensjonert for å kunne gi og motta samme mengden strøm som elbilladeren for at du skal kunne utnytte laderens maksimale kapasitet. Hvis du er usikker, anbefales det å bestille befaring fra en elektroinstallatør for å få råd til kjøp av riktig lader tilpasset strømnettet der du bor og din elbil.
Siden prisen for lading av elbil avhenger av strømprisene, bør du forsøke å legge ladingen til tidspunkter når strømmen er billigst. I Norge har vi dynamiske strømpriser, noe som innebærer at strømmen er dyrere når strømforbruket er høyest. Dette fungerer som en slags rushtidsavgift for strømbruk og tar sikte på å fordele strømforbruket i samfunnet jevnt utover dagen for å unngå belastning på strømnettet. Strømmen vil derfor være dyrest når det vanligvis brukes mye strøm, for eksempel om morgenen før folk skal på jobb eller på ettermiddagen når de fleste kommer hjem fra jobb og setter på apparater som bruker mye strøm, som komfyr, vaskemaskin, dusj og så videre. Til gjengjeld er strømmen billigere når strømforbruket er lavt. Derfor lønner det seg å lade bilen om natten slik at den er klar til bruk når du står opp om morgenen neste dag.
Gjør smarte boligvalg