Lurer du på hva Saltoboks type2 koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på en Saltoboks med type2-uttak, inkludert hva det koster, hvor det kan kjøpes, og hvilke andre alternativer som finnes. Visste du at Salto har byttet navn til DEFA? Og at de har kommet med en rekke nye modeller markedsført som eRange? Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
Saltoboks med type2-uttak var en svært populær ladeboks-modell som ble produsert av Salto, og den finnes fortsatt i flere tusen garasjer over hele landet. Den var både produsert og testet for å tåle det tidvis harde norske klimaet, og var kjent for stabil, brukervennlig og sikker lading.
Mellom 7.000 - 10.000 kroner er normal pris for en Saltoboks Type2, for eksempel Saltoboks 572, eller Saltoboks 503. Selv om dette er utgåtte modeller som ikke lenger er like enkle å få tak i, finnes det enkelte nettbutikker som fortsatt har disse varene på lager.
I nyere tid har Salto nemlig byttet navn til DEFA, og de har lansert en rekke nye modeller som skal erstatte den nå utgåtte Saltoboksen, under navnet eRange. Det finnes en rekke ulike prisklasser, der eRange Duo helt klart er i det øvre sjiktet. Det er imidlertid de rimeligere modellene som vil være mest aktuelle å plassere i garasjen hjemme.
DEFA eRange koster vanligvis fra 10.000 kroner og opp mot 15.000 kroner. Dette inkluderer ikke kostnadene for installasjon og montering, som gjerne betyr opptil 5.000 kroner ekstra, avhengig av hvor mye arbeid som må gjøres. Husk at alle ladestasjoner er såkalt installasjonspliktige. Det vil si at du må hyre en elektriker for å få dem på plass på en trygg og lovlig måte.
Saltobokser er altså noen av de aller mest utbredte hjemmeladerne i Norge, og ble tidligere produsert og levert av Salto. I 2017 ble Salto Ladestasjoner AS og datterselskapet Cloudcharge AB kjøpt opp av den norske familiebedriften DEFA AS, en global markedsleder innenfor elektrisk lading.
Ifølge produsenten har de gjort flere forbedringer med de nye modellene, som nå går under navnet eRange:
DEFA har flere typer hjemmeladere som vil passe til ulike formål, enten du trenger det til én eller flere biler. Selve designet er i stor grad noe vi kan kjenne igjen fra de gode gamle Saltoboksene, men selv om de er svært like, er det verdt å merke seg at de ikke vil passe i de samme brakettene som brukes til Saltoboksen.
DEFA sin 11kW-modell ble kåret til vinner av en test gjennomført av Tyske ADAC, der de bedømte ladestasjoner for elbiler fra ledende leverandører i Europa. Det var spesielt sikkerheten som ble trukket frem som spesielt bra.
I sortimentet til DEFA kan du velge mellom følgende ladestasjoner:
eRange Uno Type2-uttak kan lade alle elbiler, så sant man har en medbragt Mode 3-ladekabel som passer den aktuelle biltypen. Det finnes tre ulike modeller, med maksimal ladeeffekt på 7,4; 11kW og 22kW. Dersom du kjøper eRange Uno 7,4kW kan denne også leveres med energimeter og jordfeilautomat.
eRange Uno Type2-kabel har integrert kabel og type2-plugg, som gjør at den passer til alle biler som har type2-uttak. Den kommer i tre utgaver, men maksimal ladeeffekt på henholdsvis 3,7; 7,4 og 11kW,
eRange Duo Type2-uttak x 2 kan, som navnet antyder, lade to elbiler på én gang, noe som er optimalt dersom dere har mer enn én elbil i familien. Ladeeffekt på opptil 7,4; 14,7; og 22kW.
eRange IQ kommer både med uttak og med kabel, og har innebygd fulldynamisk lastbalansering som gir deg full kontroll over forbruket, samt bedre sikkerhet og raskere lading. Du kan velge mellom ladeeffekt på opptil 7,4 eller 11kW.
eRange Facility er hjemmeladere som er spesielt utviklet for å integreres i større ladeanlegg, der det er en ekstern styringsenhet. Det kan for eksempel være snakk om et kjøpesenter etter et borettslag.
På hjemmesiden til DEFA finner du en oppdatert oversikt over forhandlere og installatører, men dette er i alle tilfeller ikke en elbillader som er vanskelig å få tak i, eller som er vanskelig å installere. Den kan kjøpes fra både elektrikerkjeder, bilforhandlere og bilverksteder.
Av merkeforhandlere som fører eRange, kan vi nevne blant annet Audi, Mercedes Benz og Volvo. I tillegg er det flere verkstedkjeder som også fører merket, for eksempel Bilradiospesialisten eller BilXtra. Du kan også kjøpe hjemmelader fra DEFA gjennom Fjordkraft.
Aktuelle elektrikerkjeder er Norgeseliten, El-proffen, Elkonor, Elnett Gruppen og Elektro Union. Dersom du bare er ute etter en installatør, anbefaler DEFA selv at du bestiller installasjon gjennom elektrogrossisten Berggårs Amundsen.
Når du skal kjøpe elbillader, er det viktig at du undersøker om prisene du får oppgitt inkluderer installasjon og montering. I flere store nettbutikker vil kostnadene for laderen som regel ikke inkludere monteringen, men det dukker opp stadig flere aktører som tilbyr seg å både levere og montere elbilladeren hjemme hos deg. Dette betyr ofte at du samlet sett vil få en lavere pris enn du ville fått dersom du skulle funnet og leid en elektriker på egen hånd. Når det gjelder elbilladere fra DEFA, er installasjonen som regel inkludert i prisen, men du burde altså ikke ta dette for gitt.
På generelt grunnlag er det også viktig at du forsikrer deg om at laderen du kjøper, oppfyller de norske kravene som stilles til elektrisk utstyr i Norge. Dersom du kjøper av en kjent aktør, som DEFA, er ikke dette noe du trenger å bekymre deg for.
Utover det er det to viktige hensyn du må ta når du velger ladestasjon:
Maksimal ladeeffekt på bilen. Dette kan det virkelig lønne seg å undersøke, da prisen på hjemmeladere i stor grad er avhengig av hvor mye effekt du trenger. Det er altså ingen grunn til å installere en dyr ladestasjon på 22 kWh, men det vil være fullstendig bortkastet dersom bilen din uansett ikke kan lade på den høyeste effekten. Høy ladeeffekt betyr ikke nødvendigvis at det er den beste laderen; husk at Salto/DEFA sin testvinner er en lader på 11 kWh.
Hvor raskt det burde gå. Selv om hurtiglading kan være praktisk nok, er det ikke sikkert du trenger dette hjemme, med mindre du bruker bilen unormalt mye. Som regel står bilen parkert hjemme i 10 - 12 timer i løpet av døgnet, og dette er mer enn nok til å fullade bilen også på lav effekt.
Hjemmelader for elbil skal alltid monteres og installeres av en autorisert elektriker. Dersom anlegget ikke er korrekt dimensjonert, risikerer du i verste fall brann, og i beste fall skader på både elektronikken på bilen og det elektriske anlegget du har hjemme. Det kan vise seg å bli en dyrekjøpt erfaring.
Dette er punktene som krever elektriker:
Selv om eRange er en testvinner og definitivt et godt valg, kommer det stadig nye modeller på markedet også fra andre produsenter. Utviklingen går i en rasende fart, og det kan dermed være nyttig å ha en oversikt over markedet og hva som finnes der ute. Her har vi samlet en oversikt over noen av de mest populære variantene i Norge og hvilke egenskaper som kjennetegner dem:
Easee er en serie som utvikles og produseres i Norge, med ladeeffekt fra 1,4 - 22 kWh. De samarbeider også med Tibber for å optimalisere smart lading og smart strømstyring. Hele systemet kan styres ved hjelp av smarttelefonen din.
EVlink er et produkt fra Schneider, og deres ladestasjoner har fått generelt god omtale. Ladeeffekten er på 11 kWh, og laderne kommer i flere ulike størrelser og utforminger.
Keba er kjent for kvalitet heller enn design, og er en stødig og populær elbillader som fås kjøpt flere steder. De har modeller med ladeeffekt på opptil 22 kWh, og har gjort det godt i flere tester.
Elvi fra EVBox har ladeeffekt på opptil 22 kWh, og kan styres ved hjelp av smarttelefon. De fås kjøpt blant annet gjennom elbilforeingen.
Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som regulerer bruk og lading av elbiler i Norge, og de anbefaler at alle som eier en elbil, også har en egnet ladestasjon hjemme. Elbilforeningen anbefaler også dette, og understreker at det er viktig å ha en plan for opplading som tar hensyn til både sikkerhet og bruk av ressurser.
Når du monterer en elbillader hjemme, tilrettelegger du altså for effektiv bruk og lading av elbilen, for eksempel ved at du kan lade om natten når strømmen er billig. Dermed står du opp til fulladet bil morgenen etter, og risikerer ikke å bli stående fast i ladekø midt i rushtrafikken.
Andre fordeler med å installere ladestasjon hjemme:
Hvor mye du ender opp med å betale for hjemmelading, vil variere basert på årstid, kraftpris, hvilken type elbil du har, og strømleverandøren din. Det er imidlertid stor sannsynlighet for at det ikke er så dyrt som du tror.
Eksempel: Dersom elbilen har et batteri på 22 kWh, vil det koste omtrent 22 kroner å fullade batteriet. Den bruker omtrent 1,2 kWh per mil, og én mil koster dermed 1,20 kroner. Dette kan vi for enkelhets skyld runde opp til 1,50 kroner. En norsk personbil kjører i gjennomsnitt 1250 mil i løpet av et helt år. Dette gir følgende regnestykke: 1250 mil * 1,50 kroner = 1875 kroner.
Dette kan vi runde opp til 2000 kroner og dele på 12, og du sitter igjen med 166 kroner ekstra på strømregningen hver måned. Sammenlignet med hvor mye det koster for diesel eller bensin i løpet av et år, er ikke denne summen spesielt avskrekkende. Ved å ta utgangspunkt i både eget budsjett og eget forbruk, er det du selv som må avgjøre om hjemmelader for elbil er verdt pengene. Enten du nå snuser på en eldre Saltoboks-modell eller den nyere eRange fra DEFA.
Gjør smarte boligvalg