Lurer du på hva ladebokser til elbil koster? Vi forteller deg alt du trenger å vite om prisen på en ladeboks, inkludert hva du kan få for pengene, hvorvidt det finnes områder der du kan spare penger, og om det er verdt investeringen. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
En ladeboks til elbil vil i snitt koste mellom 4.500 og 16.000 kroner, så det er snakk om et bredt spenn i pris og store variasjoner. Vi skal her gå gjennom faktorene med størst innvirkning på spekteret av pris og kvalitet. For eksempel: om du velger en smart ladeboks eller en ladeboks uten appstyring og sensorer, hvilken leverandør du velger, samt små og store forskjeller mellom modellene til de forskjellige leverandørene. Om du har tenkt å kjøpe mer enn én ladeboks, vil prisen selvsagt hoppe betydelig, sammenlignet med estimatet vi oppgir her, så da lønner det seg å først regne ut totalkostnaden for antallet ladebokser samt eventuelle merkostnader for installasjon av flere ladebokser samtidig. Alt dette, og flere faktorer som spiller inn på prisen, skal vi se mer på senere!
Vi vil også legge til at enkelte leverandører kan ha modeller som befinner seg langt over vårt prisestimat. For eksempel har Wallbox en modell som ligger på rundt 50.000 kroner. Prisestimatet over innbefattet heller ikke prisen for installasjon, siden installasjonen er noe de aller fleste leverandører velger å ha som en del av egne prispakker. Disse kan inneholde kun installasjon og ekstrautstyr eller være totalpakker med både ladeboks, utstyr og installasjon inkludert. Generelt kan installasjonsprisen variere veldig basert på hvor omfattende selve installasjonen blir, og det er derfor vanskelig å estimere den endelige kostnaden før man har snakket med en leverandør om deres spesifikke pristilbud. Prispakker på installasjon ligger gjerne på mellom 6.000 og 17.000 kroner.
Det vil også være viktig for deg som kunde å huske at strømprisene har steget kraftig de siste par årene, og at dette er kostnader som vil tilkomme etter kjøpet av selve ladeboksen. Om du har tenkt å kjøpe inn ladebokser til et sameie, borettslag eller bedrift, er det verdt å nevne at flere leverandører har egne strømavtaler og egne pakketilbud som du kan benytte deg av.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Du har kanskje allerede lest en del om forskjellige ladebokser og kommet over begreper som ikke alltid blir like godt forklart? Vi skal nå ta en titt på de mest relevante begrepene som brukes i tilknytning til ladebokser. Først og fremst vil vi avklare at mange leverandører og forhandlere ikke bare bruker ordet “ladeboks” om elbilladere til hjemmet. Flere bruker i tillegg begreper som hjemmeladestasjon, vegglader, eller ladestasjon, men det er akkurat det samme som en ladeboks, så du trenger ikke bekymre deg for at du ser på feil produkt om det er disse ordene som blir brukt! Nå skal vi gå gjennom noen mer tekniske begreper som du ofte finner under produktbeskrivelsen til ladebokser og avklare disse:
Noen av de viktigste begrepene du vil støte på, er TN-nett og IT-nett. Dette er ord du bør bli kjent med før du avgjør hvilken ladeboks du vil ha, siden TN-nett og IT-nett er systemet som bestemmer hvordan strømmen blir ført til boligen din. Om du trenger en ladeboks til et hus som er bygget etter år 2000, vil du mest sannsynlig ha TN-nett, siden det er mest vanlig for nyere bygninger. TN-nett har et 400-volt-system som de aller fleste nye ladeboksmodeller er bygget for å kunne takle. Ladebokser konverterer 400 volt ned til 230 volt, som er den største mengden en elbil takler. Om strømmen ikke blir konvertert riktig, kan systemet til elbilen bli overbelastet, og man risikerer at ladeboksen og batteriet i elbilen blir ødelagt.
IT-nett har et 230-volt-system, og det kan ved første øyekast virke som det vil fungere bedre, siden elbiler uansett ikke tåler mer enn 230 volt, men så enkelt er det altså ikke! Ladebokser flest er bygget for å konvertere 400 volt til 230 volt, så om det kommer i kontakt med et strømsystem som allerede er på 230 volt, vil ikke ladeboksen klare å føre strømmen videre. Det finnes imidlertid leverandører med ladebokser designet for 230 volt, for eksempel Zaptec og Easee.
I forbindelse med TN-nett og IT-nett vil du gjerne også komme borti begreper som énfase og trefase, som er relatert til strømkretser. En énfase kan ta opp til 230 volt, og lener seg bare på én fase. Dette fører til en større sjanse for strømbrudd, og det er vanskelig for en énfase å lede strøm til store apparater, som en elbil. En trefase kan ta opptil 415 volt, og er derfor mer brukt i dag. Det er lavere sjanse for strømbrudd med trefase, siden den har flere faser å støtte seg på. Derfor kan den også lettere lade større apparater, som for eksempel elbiler.
Her kommer også begrepene 16A og 32A inn, og disse betegner hvilken styrke strømkursen har, målt i ampere. Tallet er en indikasjon på den maksimale verdien for strømmen i et ladepunkt. Strømkursene er begrenset slik at man ikke overbelaster sikringene med å ta for mye strøm. 32A vil ofte være den største strømkursen for ladebokser, men det finnes de som har en litt større strømkurs. 32A vil gi hurtigere lading enn 16A, siden 16A tar ut mye mindre strøm. Om du vil ha effekten av en hurtiglader, anbefales det å velge en ladeboks med strømkursen 32A, siden elbilen din vil kunne lades opp til en kjørelengde på 100 kilometer i løpet av kun én time.
Som nevnt: når man kjøper en ladeboks, er det svært mange ulike faktorer som kan påvirke prisene, og her skal vi ta en nærmere titt på variablene du bør være oppmerksom på. En viktig faktor vil være om ladeboksen er smart eller ikke. En smart ladeboks gir optimalisert lading, for eksempel ved at den velger de beste ladetidspunktene for elbilen din. Ofte vil ladeboksen velge å lade om natten, slik at elbilen din er klar til bruk dagen etter. Du kan også følge med på eget forbruk via appen til din valgte leverandør. En ladeboks som ikke er smart, vil ikke ha disse fordelene, og prisen vil derfor være noe lavere, så her lønner det seg å vurdere om du faktisk trenger app-styring, tilgang for mange brukere og smarte innstillinger for ladetidspunkt.
Ladebokser som er små og tar mindre plass, kan være billigere (for eksempel modellen Easee Home). Om du er ute etter en ladeboks som er utpreget estetisk pen eller har et spesielt design, kan det hende du må betale litt mer enn du ville gjort for en ladeboks som ikke har fullt så stort fokus på estetikken. Det er ellers flere småting som kan påvirke prisen en del - for eksempel om du velger å kjøpe med en ekstra ladekabel, eller om du vil ha utvidet plass til at to elbiler kan lade på samme ladeboks. Noen ganger kan også ting som en bakplate eller påle til å installere ladeboksen på, påvirke prisen. Hos for eksempel Zaptec kan man velge vekk bakplaten slik at prisen blir redusert.
Hvilken leverandør du velger, og deretter hvilken modell du velger, vil også ha stor påvirkning. De billigste modellene finner vi blant annet hos Wallbox, Schneider og Easee, med smarte ladebokser til under 10.000 kroner. For eksempel har Schneider modeller med maks belastning 16A, som trekker ned prisen.
En av de største prisfaktorene kommer imidlertid gjerne som et tillegg til ladeboksen du har lyst til å kjøpe, nemlig installasjonen. Denne følger sjelden med ladeboksen. I stedet vil det gjerne være en egen prispakke for installasjon, men vi skal se mer på detaljene rundt dette i neste seksjon.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Hva som er inkludert i prisen, vil variere stort ut i fra hvilken leverandør du velger samt hvilken modell du ender opp med. Nyere modeller vil ha litt mer innhold enn eldre modeller, spesielt i forhold til om ladeboksen er smart eller ikke. Eldre modeller er ikke alltid smarte, og man får dermed ikke samme kontroll og oversikt over strømbruket som man kan med en nyere modell. Nyere modeller kan også komme med for eksempel berøringsskjerm som en liten bonus, og om smart ladeboksen har en app, vil du kunne leie den ut til andre uten noen ekstra kostnader. Flere leverandører har slike modeller: Defa, Easee, Zaptec, med flere.
Det kan være forskjell på hva slags ekstra tilbehør som er inkludert når du kjøper en ladeboks. Noen modeller vil inkludere muligheten til å ha en ekstra stikkontakt på ladeboksen, som vil si at to elbiler kan lade på samme boks samtidig. Leverandører som Zaptec gir deg også muligheten til å senere utvide ladeboksen til å kunne lade to elbiler samtidig, om det skulle bli relevant for deg etter kjøp og installering. Hos noen leverandører er det inkludert en ekstra ladekabel, og om denne ikke medfølger i samme pakke som ladeboksen, vil du ofte kunne kjøpe den separat fra den samme leverandøren eller forhandleren der du kjøper ladeboksen. I mange tilfeller vil du få valget om hvorvidt du vil ha fastmontert ladekabel eller ikke, og de fleste leverandører har en eller to modeller som kommer med fastmontert ladekabel. Vil du likevel ikke ha fastmontert ladekabel, kan du velge å ta den ut av pakken og spare noen kroner.
Som nevnt tidligere kan det hende installasjonen ikke er inkludert i prisen, men i en egen prispakke. En slik prispakke kan du finne på hjemmesidene til leverandørene, eller på hjemmesidene til forhandlerne de velger å selge gjennom - Easee og Defa har for eksempel et system på hjemmesidene sine, hvor du kan søke etter forhandlere som tilbyr installasjon i ditt nærområde. Forhandlere er ofte diverse elektro- og bilforhandlere. De aller fleste vil ha kompetanse til å ta seg av installasjonen, eller gi deg en pekepinn om hvor du kan finne aktuelle elektrikere i ditt område. Vi vil nevne at bilforhandlere som Volvo, Ford og BMW, med flere, ofte samarbeider med flere leverandører og derfor selger forskjellige ladebokser. I noen tilfeller kan elektrikeren måtte bruke flere ressurser eller arbeidstimer på installasjonen enn det som er inkludert i fastprisen, men da vil du få beskjed om det i god tid. Installasjonspakker hos aktører som Elbilgrossisten og andre elektrobedrifter, vil ofte inneholde boring gjennom trevegger/betongvegger, ekstra lange ladekabler, overspenningsvern, med mer. Installasjonspakker kan skreddersys.
Det finnes potensial for sparing når du kjøper en ladeboks til elbil. Installasjonsprisen kan være et godt sted å begynne om du vil spare litt. Både leverandører og forhandlere vil kunne gi deg gunstige tilbud, men det kan lønne seg å ta kontakt med flere elektrikere i ditt område, siden de kan ha et billigere pristilbud på installasjon enn det større elektroforhandlere og bilforhandlere har. Som nevnt tidligere er 32A en sterkere strømkurs, og dermed også litt dyrere. Du kan spare litt på å installere 16A-strømkurs, men mister da muligheten til hurtiglading.
Om du ikke har råd til å betale hele summen med én gang, finnes det ordninger der du kan nedbetale ladeboksen på månedsbasis. Noen ganger kan det tilkomme ekstra kostnader for å kompensere for at leverandøren ikke får hele summen med en gang.
Om du er medlem av den norske elbilforeningen, kan du også spare litt penger. De har avtaler med utvalgte leverandører, som EVBox og Tibber, hvor du vil kunne kjøpe ladeboksen til en mer gunstig pris og installasjonen følger med på kjøpet. Du kan velge mellom to installasjonstyper med bare en tusenlapp i prisforskjell, og elbilforeningen har mange ladebokser å velge mellom. Dette tilbudet gjelder kun for private boliger (eneboliger, sameie, borettslag, med mer) og kjøpes gjennom elbilforeningen.
Vi vil legge til at man kan spare penger ved å velge bort forsikring på ladeboksen, da forsikring utgjør et ekstra beløp for deg å betale hver måned. Dette kan bli et risikabelt valg, siden du vil stå ubeskyttet uten forsikring, og kan ende opp med å betale enda mer om ladeboksen blir skadet eller stjålet. Om du er usikker, er det greit å vite at det finnes rimelige forsikringer for deg, og om du er medlem for eksempel i elbilforeningen, vil du kunne få en skreddersydd forsikring til god pris.
Ønsker du pristilbud på prosjektet? Få 3 tilbud på jobben her.
Det er mange grunner til at en elbillader kan være en svært god investering for nettopp deg. En moderne smart ladeboks har mye å by på: optimal lading over natten, god oversikt over eget strømforbruk, og ikke minst en trygg og sikker ladeløsning. Med en ladeboks slipper du å benytte deg av vanlige stikkontakter hjemme, og unngår derfor utrygg lading. Vanlige stikkontakter er ikke laget for så tung lading over lang tid, og det kan føre til brudd i sikringer.
Ved å installere en ladeboks hjemme, vil du også i stor grad kunne slippe å bruke offentlige ladestasjoner, noe som vil være positivt når man tenker på at disse ofte har begrenset med ladetid, kan være dyre i bruk og at det kan oppstå kø. Ladebokser i dag er kompatible med flere elbil-merker og hybridbiler, så du vil ikke måtte investere i en ny ladeboks om du kjøper en ny elbil i fremtiden.
Uansett om du har planlagt å kjøpe inn ladebokser til privat bolig, sameie, borettslag eller en arbeidsplass, kan kjøpet ha en positiv innvirkning på hverdagen din - du sparer strømutgifter, du bidrar til det grønne skiftet, og det finnes svært mange gunstige støtteordninger for elbiler som er verdt å benytte seg av. Vi ønsker lykke til på veien!
Gjør smarte boligvalg