For de som ønsker å bygge garasje uten at det går på bekostning utearealene, kan garasje under bakken være en praktisk løsning. I denne artikkelen har vi samlet informasjon om prisen på slike prosjektet. Du kan blant annet lese om prisdrivere, hva som er inkludert i tilbudet og hvordan man kan organisere innkjøpet. Ved hjelp av priskalkulatoren under kan du også regne ut omtrent hva det kan koste å bygge garasje under bakken på din tomt.
Ved hjelp av kalkulatoren kan du regne ut omtrent hva det vil koste å bygge garasje under bakken på din eiendom. Merk at hensikten med kalkulatoren kun er å få inntrykk av hvilket prissjiktet prosjektet kan havne i. Ønsker man et mer presist estimat, må man få en fagperson på befaring.
Prosjektets kompleksitet bestemmes av omfanget og vanskelighetsgraden på arbeidet som skal utføres. Dette arbeidet er nødvendig for å få på plass garasjen, og byggherre har liten mulighet til å påvirke utgiftene knyttet til denne delen av prosjektet. Her er noen eksempler på arbeid som påvirker prosjektets kompleksitet:
Standarden på prosjektet er noe byggherre har langt større mulighet til å påvirke. Dette avhenger hovedsakelig av byggherres preferanser og behov. Det er flere produkter byggherre selv har ansvar for å velge ut, og disse kommer i en rekke prisklasser. Under finner du eksempler på noen av disse produktene:
Det å bygge en garasje under bakken er et komplisert prosjekt som krever mye grunnarbeid. Derfor er det viktig å finne dyktige fagfolk som har kompetanse på dette området. Prosjektet krever også arkitekttegninger og prosjektering, og man er derfor avhengig av å engasjere en arkitekt.
I anbudsprosessen bør man være på utkikk etter fagfolk som har god erfaring med betongarbeid og kan tilby en konkurransedyktig pris. Først bør man imidlertid finne ut hvordan man skal organisere prosjektet. Her har man hovedsakelig to valg.
Går man for en delt entreprise, engasjerer man flere firmaer som vil utføre arbeidet innenfor sitt fagområde. Dette innebærer at byggherre selv står ansvarlig for å organisere og koordinere arbeidet. Fordelen er at man har stor frihet til å velge nøyaktig de entreprenørene man ønsker på de ulike fagområdene.
Alternativet er å organisere prosjektet som en hovedentreprise. Dette innebærer at byggherre kun skriver kontrakt med én entreprenør. Denne står da ansvarlig for å hente inn den nødvendige arbeidskraften på de ulike fagområdene og koordinere arbeidet mellom disse. Vanligvis vil hovedentreprenøren være betongentreprenør, og hente inn underentreprenører på graving og elektriker, og evt. snekker om behov. Hovedentreprise gjør prosjektet enklere for byggherre, ettersom man kun skriver én kontrakt, slipper å koordinere arbeidet selv, og kun har én bedrift å forholde seg til. De fleste byggherrer som skal bygge garasje under bakken velger derfor å organisere prosjektet slik.
Hvis man ønsker å komme i kontakt med kvalitetssikrede fagfolks om har kompetansen som kreves for å bygge garasje under bakken, kan man legge ut prosjektet sitt gratis på markedsplassen Byggstart.no.
Ettersom det er såpass omfattende å bygge en garasje under bakken, er det mange som lurer på om det lønner seg å gå i gang med slikt prosjekt. Det å bygge en garasje er et kostbart prosjekt. Det er likevel flere gode grunner til at byggherrer velger denne løsningen:
Riktig materialer er en forutsetning for at garasjen skal holde høy kvalitet over tid. For eksempel vil betongkvaliteten ha en innvirkning på hvor ofte man må gjøre vedlikeholdsarbeid og hvor lang garanti man har på materialet. Det er også viktig at alle oppmålinger og beregninger blir presist utført. For å unngå slike feil, er det anbefalt å overlate innkjøpet til entreprenør.
Entreprenøren benytter ofte faste leverandører, og oppnår på den måten reduserte priser. Den vil også ha kunnskap om hvilke materialer som er best egnet og enklest å jobbe med.
Velger man likevel å kjøpe inn materialer selv, må man sørge for å hente inn all nødvendig informasjon om mengde, størrelse og kvalitet som trengs for arbeidet. Entreprenører kan nekte å gi garanti på materialer de mener ikke holder høy nok standard. Dette kan føre til mange komplikasjoner når prosjektet er ferdig. Om det oppstår feil eller forsinkelser i forbindelse med leveransen, eller materialet blir levert med skader eller slitasje, er man som byggherre selv ansvarlig for å finne en løsning på dette. En del har spesifikke ønsker når det kommer til garasjeport og innvendige overflater, så her er det noe vanligere å selv stå for material-innkjøpene.
Før man går i gang med anbudsprosessen, er det lurt å få oversikt over hvilke punkter som bør være inkludert i entreprenørenes tilbud. Under finner du en oversikt over punkter som bør være inkludert:
Grunnarbeid: Grunnarbeidene utgjør en stor andel av kostnadene, normalt mellom 250.000 og 750.000 kroner. Merk at det kan være vanskelig å gi en fastpris på alt av grunnarbeider, ettersom det avhenger av grunnforholdene. Her er det uansett viktig å få mengdepriser presist oppgitt, slik at det ikke blir usikkerhet rundt prisutregningen senere i prosjektet..
Konstruksjon: Alt av arbeid og materialer (gjerne betong) knyttet til byggingen. Merk at det er ganske vanlig med mengdeavregning også på betong. Her er det imidlertid enklere for entreprenøren å gi et presist estimat, og man kan bli enige om hvor mye den endelige prisen kan variere fra dette estimatet.
Elektrikerarbeid: Dette er ikke alltid inkludert, men normalt vil entreprenøren også organisere innhenting av tilbud på dette.
I tillegg til utgiftene som er inkludert i entreprenørens tilbud må man også regne med følgende kostnader:
Arkitekt: Arkitektens tjenester kommer i tillegg. Dette arbeidet består blant annet av tegninger og prosjektering. Totalkostnadene for arkitekten kommer ofte på over 50.000 kroner.
Byggesøknad: Selve søknadsprosessen kan ligge på alt fra ca. 10.000 til over 50.000 kr. Prisen avhenger blant annet av om man er nødt til å søke om dispensasjon og hvilken kommune man bygger innenfor.
Garasjeport: Her har byggherre ofte spesifikke ønsker, så det er ikke alltid inkludert i tilbudet. Merk imidlertid at man ofte kan be entreprenøren foreslå noen alternativer og be dem om å kjøpe inn riktig variant.
Når arkitekten er ferdig med tegningene og prosjekteringen, er det normalt å gå i gang med en anbudsprosess. Det er anbefalt at man henter inn tilbud fra minst 2 ulike entreprenører, gjerne flere. Mange velger å starte anbudsprosessen samtidig som man venter på rammetillatelse. Har man sendt inn søknad om rammetillatelse betyr det gjerne at arkitekten har utarbeidet dokumentene entreprenørene trenger for å gi et konkret pristilbud. Når man har fått inn tilbud fra flere aktører, er det viktig å sammenligne både prisene og innholdet. Sett opp en strukturert oversikt i excel, og se at entreprenørene har inkludert det samme i tilbudet, og om de har satt det opp likt med hensyn til fastpris vs. prisoverslag.
Gjør smarte boligvalg